Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barneoppdragelse, DinBaby

UNDERSKRIFTSKAMPANJE for å gjenopprette KONTANTSTØTTEN
09:06 15.04.2006
Et argument som går igjen blandt de som er imot KS er det at "det er så lite likevel" eller "man kan jo ikke leve av en lønn pluss KS".

Men opprinnelig var størrelsen på KS lik halvparten av den offentlige støtten til en småbarnsplass i bhg. Om den hadde holdt tritt med den stadig økende subsidieringen av BHG, skulle KS i dag ha ligget på 5.500 pr mnd.

La oss kreve KONTANTSTØTTA MÅ IGJEN BLI LIK HALVE STØTTA TIL EN SMÅBARNSPLASS!

Dette er viktig av flere grunner:
- Argumentet om at "KS er så lite at det like godt kan droppes" faller bort.
- Flere vil velge KS frivillig, ikke bare som nødhjelp om de ikke får bhg.
Dette vil igjen bidra til at flere som ønsker å ha barn under 3 år i bhg faktisk får plass.
- Folk som faktisk ØNSKER å bruke hvit dagmamma med få barn som en mykere overgang til barnehage enn rett på bhg etter permisjonen, vil få råd til å betale nok til at hun kan ha få dagbarn, jobbe hvitt, og ha en lønn på linje med f.eks. butikkansatt. Dette kommer også de til gode som MÅ bruke dagmamma fra permisjonen utløper og frem til neste hovedopptak. Full bhg-dekning vil aldri bety ledige plasser om høsten slik at alle vår-barna kan komme inn den dagen de fyller 1 år.

Til motstandere som sier "Det er viktigere med full dekning enn at de som faller utenfor bhg idag får noe som helst":

- Skjønner dere ikke at (gjennopprettet) KS på halve bhg-støtta vil bidra til KORTERE køer for småbarnsplass?
- Det er tross alt færre uten bhg i dag enn noen gang, og det blir stadig færre. Altså vil selv en gjenopprettet KS koste mindre og mindre.
- De som velger KS f.eks. for å benytte et godt dagmamma tilbud sparer likevel det offentlige en halv barnehagestøtte.
- Om en del kjøper svart arbeid (bruker svart dagmamma) selv med gjenopprettet KS, kan noen tas i kontroller på linje med det man gjør i taxi- restaurant- og byggebransjen. Ikke rettferdig om disse skal ødelegge for dem som enten er hjemme selv, forskyver sin arbeidstid for å kunne dele på å være hjemme, eller bruker hvit dagmamma.
axelh
Sv: UNDERSKRIFTSKAMPANJE for å gjenopprette KONTANTSTØTTEN
00:34 14.05.2006
Ja til kontantstøtten av hele mitt hjerte!!!! Det gjør at jeg kan være hjemme med mine barn og kjenne dem! Istedenfor bare å vekke dem grytidlig om morgenen og stresse i vei og ha dem kanskje 2-3 timer på kvelden før de legger seg. Vet at mange føler seg "tråkka på" når jeg sier det sånn, at det ikke er slik hverdagen deres er. Men slik var iallefall hverdagen min før kontantstøtta og jeg er kjempetakknemlig for å ha den! Jeg vil være den som lærer barna mine, som ser det første skrittet, hører det første ordet osv. Penger er ikke alt! (Og tro meg jeg har ikke i overflod av dem!!!) På VG blogg eller noe sånt er der en underskriftskampanje en kan skrive under på....
femte mann
03:47 14.05.2006
Slutter meg til dere. JA TIL KONTANTSTØTTEN!!! Enig med HI her at beløpet burde vært høyere. Da hadde kanskje flere hatt muligheten til å oppleve sine barn i tidlige oppvekstår. Er så evig takknemlig for at jeg har denne muligheten å være hjemme med datteren min!!!
mamma_til_Isabelle
13:32 13.05.2007
JA TIL KONTANTSTØTTEN sier også jeg. Benytter meg av den nå faktisk. Vi koser oss hjemme sammen lillegutt og jeg. Men som sagt over her så kunne beløpet vært litt høyere...........Men er glad for det jeg får...
Bellanotte
10:33 25.10.2006
JA til kontantstøtta! Alle må få velge selv, hva som er rett for dem!
-bleieskiftarbeider-
20:41 4.02.2007
!!!!!!!!!!
antropos
19:18 8.03.2007
JA!JA!JA!
Mamman til Jonathan
21:47 2.04.2008
er med på dette jeg også :)
Gaara
22:14 20.05.2006
Her vil jeg også være med, ja!!
nubse
12:07 21.05.2006
JA, til kontantstøtta!!!!!!!!!!!!!!!
Sunflowergirl
11:06 23.05.2006
Jeg er absolutt for kontantstøtten og mener at det er bra med valgfrihet !
Anonym
11:11 23.05.2006
Ja til KS
Jeg ♥ verdens beste ♀
21:34 27.05.2006
Her vil jeg også være med, ja
babu
08:24 14.09.2006
ja til kontantstøtten
si82
19:30 27.05.2006
JA til kontantstøtten!
Kanskje det hjelper bedre hvis noen starter en underskriftskampanje om dette på http://www.underskrift.no/kampanjer.asp
Anirac83
22:22 27.05.2006
Ja til Kontantstøtta!
Fra mor og far!
mokiBergen
17:50 16.06.2006
Ja for kontatstøtten!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym
23:17 16.06.2006
signerer!!!
blomman
12:51 18.06.2006
Signerer på denne ja. Jeg vil gjerne ha mulighet til å være hjemme litt lenger en å sende lillemann i bhg!!!!!
·:*:· ·:*:· Mimas·:*:· ·:*:·
21:11 21.06.2006
NEI til kontantstøtten! Jeg ville ikke hatt den om jeg fikk den slengt etter meg. Det gir flere dårligere alternativ til ungene våre. Jeg har hatt hvit dagmamma. Jeg har barnehage og er så takknemlig for det. Hvorfor skal folk velge dagmamma? Barna storkoser seg i barnehagen!!
Anonym
01:36 23.07.2006
Jeg skjønner bare ikke de foreldre som vil ha sin unger i barnehagen særlig når barna er så små som 10 mnder, her skal ungen rives ut fra en persons(mammaen/pappaen) trygge tilværelse og inn i et nytt system, med å bli vekket tidlig, det presses på ungen at den skal lære å spise selv i b.h, tilpasse sine spisetider og hviletid i b.h, og omsorgen fra b.h-personalet vil være innskrenket da mange andre unger der krever akkurat samme oppmerksomhet. Mange babyer opplever lange dager i b.h og er helt utmattet når foreldrene kommer å henter det sent på ettermiddagen. Her tar foreldrene over igjen og får gjerne et barn som ofte er trøttere og uopplagte, og barnet prøver gjerne å ta igjen foreldrenes fravær med å være masete og urolige. Men samværet med foreldrene blir dessverre alt for korte for mange av babyene. Dette går det en rundgang i. Stakkars unger!!!

Unger blir modne for b.h når de er nærmere 2,5 - 3 år og da først ville det være sunt for et barn å være i lag med mange voksne og barn og læres å tilpasse seg et nytt miljø uten en å ha sterk knytning til mammaen/pappaen og-eller dagmammaen. Tiden før 3 år har stor betydning for barnet at foreldrene har hovedansvar for oppdragelsen og ikke b.h.

Kontantstøtten bør være der for alle og hverenkelt bør få velg slik de ønsker selv. Det er galt at offentligheta skal bestemme hva som er barnets beste. Visse politekere virker nærmest nedsettende og overmyndig overfor foreldre her i Norge, de ser helst alle skal klemmes inn i et offentlig system og er mistroende at foreldrene selv vet best for sitt eget barn. Hadde systemet her i landet lagt opp til at barna fikk være mere sammen med sine foreldre, så kunne det tenkes at kriminalteten her i landet ville minkes.

Hilsen mamma til ei stor-prinsessa 8 år og lisj-prinsessa på 4mnder :)
Anonym
09:17 4.08.2006
At det går an å være så tett i pappen!!! Går ikke an å kommentere dette innlegget på annen mulig måte. Makan til generalisering har jeg aldri hørt før! Kom deg ut fra din egen lille firkantede verden du, så ser du nok at ikke alle unger er som dine! Hva faen vet du om når barn har best av å begynne i bhg, når du ikke selv har hatt småbarn i bhg? Gooood bedring til deg!!!!!
Anonym
10:51 13.08.2006
Enig med "mamma til ei stor-prinsessa 8 år og lisj-prinsessa på 4mnder"
Det er vitenskaplig bevist at barn har det best hjemme med mor/far til de er 3 år gamle.
Anonym
21:18 17.09.2006
Hallo???!!!
Anonym
20:53 28.08.2006
Signerer kampanjen. Kunne godt vært mere i støtte..

Og til anonym over her.. synes du skriver et godt innlegg. Enig med deg, uten å ville "dømme" de som velger / må benytte seg av barnehage.
Tror riktignok ikke barnehager fører til kriminalitet;)

rotthild
22:12 23.07.2006
Du ville ikke hatt kontantstøtten om du fikk slengt den etter deg. Nei vel, om du ikke hadd fått bhg-plass, kunne du jo bare latt være å søke kontantstøtte, så hadde nok ingen slengt den etter deg heller. Helt greit om du da ville betalt din hvite dagmamma 100% av egen lomme.

Din barnehage var bedre for dine barn enn din hvite dagmamma.
Det betyr vel ikke at ALLE småbarnsavd eller familiebarnehager er bedre for alle barn under 3 år enn enhver dagmamma?

Og om det var slik, at barnehage alltid er best for dem under 3 år. Hvorfor skulle da bare de som får tilbud om det beste få offentlig støtte? Det blir som å tildele noen retten til å kjøpe Mercedes med store subsideier, mens andre kun kan kjøpe Lada. De som må ta til takke med Lada, kan selvsagt ikke få noe støtte, for Mercedes, som andre får nesten gratis, er jo bedre.
axelh
10:55 26.07.2006
Skriver under her eg og!
Febbis20.02.06
13:59 1.08.2006
Er klar over at mange må jobbe for å klare å betjene stor gjeld osv.
Det får bli opp til hver enkelt hvilke valg de tar her i livet.
Men diskuterer vi barnehage/dagmamma kontra det å være hjemme med mor eller far, støtter jeg så absolutt det siste!

Som tidligere barnehageansatt har jeg ofte sett små barn
(fra 9 mnd.++) som hadde hatt det så mye bedre hjemme enn i barnehagen.
Små barn settes ikke lett i bås. De har sine sovetider og rutiner, spise tider/vaner og trenger mer kos og trøst gjennom en dag enn det de får i barnehagen. Her må alle være like! Spise samtidig, sove samtidig osv.

Jeg har selv tatt valget om å fortsette å være hjemme med mitt barn til han blir litt eldre og mer selvstendig. Da er jeg ikke i tvil om at han har godt av en tur i barnehagen.
Hadde nok tatt samme valget om kontantstøtten ikke hadde vært der. Måtte ha prioritert annerledes. Det må vi forresten gjøre nå også. For man blir ikke rik av kontantstøtte!! Men jeg koser meg hjemme og ser at gutten min trives. Det er viktigst for meg.

JA TIL KONTANTSTØTTE!!!
Ariane
09:24 4.08.2006
Hva slags barnehage jobbet du i da? Glad jeg ikke har mitt barn der. I barnehagen til mitt barn er det ingenting som heter å "sette barna i bås". De får sove når de er trett, og spise når de er sultne. Virker også som om de får all den kos og trøst de trenger. Mitt barn virker både trygg og glad for å få gå i barnehagen, så slutt å rakke ned på dem som velger barnehage tidlig. Jeg ville ikke tatt ungen min ut ab barnehagen om jeg så hadde blitt arbeidsledig og tjent på å gå hjemme med ham, han trives så veldig godt og har så godt av barnehagen at det ville vært slemt gjort mot ham. Og sånn er det vel stort sett, at foreldrene velger å være hjemme så lenge som mulig for sin egen del og ikke tenker på at noen ganger hadde det vært det beste for barna å gå i barnehage fremfor å være hjemme å henge i skjørtene på mor.

NEI til ks og de tåpelige argumentene hi og diverse andre her prøver å få til å høres fornuftige ut....det er i bunn og grunn bare betaling for å ikke bruke en offentlig tjeneste. En tjeneste som hadde vært så mye bedre om ks ble kuttet ut - for det er bare sånn i den virkelige verden at man ikke kan få som Ole Brum; ja takk begge deler!
Anonym
15:08 15.11.2006
Endelig noen motforestillinger.

NEI til KS
Skal alle som ikke trenger sykehus, eller sykehjemsplasser også få kontantstøtte?
dansejentes mamma
21:06 15.11.2006
Mulig jeg er veldig dum, men denne skjønte jeg ikke mye av. Alle må selvsagt få mene det de vil, og mange oser jo over av dårlig samvittighet. Men denne sammenligningen du kommer med var da merkelig. Ser rett og slett ikke poenget.
Anonym
22:34 15.11.2006
Tror poenget hennes er at mange av de som er for kontantstøtte argumenterer med at barnehageplasser er subsidiert av staten, og da burde de som ikke benytter seg av barnehage få en belønning for dette (altså kontantstøtte). Så hun ønsker vel å imøtegå dette argumentet ved å vise at det ikke er slik det fungerer med andre offentlige tilbud.
Så da er det bare å komme med bedre argumenter for kontantstøtte, de finnes jo :-)
Anonym
14:56 1.12.2006
Du er virkelig en kranglefant du som rakker like mye ned på de som velger å skrive under her som du mener vi rakker ned på deg fordi du velger barnehage.. Ganske barnslig og ureflektert rett og slett.
En gla melding til deg: vær lykkelig og glad for at du har funnet en løsning som passer for deg og barnet ditt. Barnehage er sikkert supert for deg. Men denne tråden er FAKTISK en underskriftskampanje for de som vil ha kontanstøtten-og IKKE en debatt der du skal forsvare deg. Hvis vi ville angripe deg og andre som velger det du velger hadde vi valgt å klikke oss inn på en annen overskrift. Kanskje du kan starte en slik tråd - så kan du få bruke dine krasse ordelag der i stedet. Eller prøv kranglesiden - der finner du nok noen som er klar for en diskusjon...
Anonym
18:15 3.08.2006
JA til valgfrihet, og ja til flere barnehager. Kontantstøtten bør være for de som ønsker å være hjemme, ikke de som tvinges til å være hjemme fordi de ikke får barnehageplass!! Og ja til lengre åpningstider i barnehagene slik at barna kan være der når de som jobber turnus faktisk er på jobb! Og ja til flere korttidsplasser for de som ikke vil ha barna der 40 timer i uka.
Matheas mamma
23:41 5.08.2006
Jammen godt vi fortsatt har litt valgfrihet i Norge... Om enn bare en smule. Blir vel ikke lenge før man MÅ ha barna i barnhage.

- La oss for guds skyld la det offentlige ta hånd om barna. Stå opp og lever barna i barnehagen kl. 06.30. Pass endelig på å få brukt dagen godt til jobb og alt annet du kan rekke på tida du har "fri". Og hent barna tidligst kl.17.30!!!!!!!!!!! Aller helst etter stengetid!!! -

Merkelig at folk velger å få barn når de er helt uinteressert i å være sammen med dem........ Skjønner ikke vitsen liksom.

Jeg koser meg når jeg får være sammen med barnet mitt og har mye omgang med andre hjemmeværende mødre. Og heldigvis blir det stadig flere av oss!

La de som har økonomi og ønsker om å ta vare på egne barn få gjøre det, uten at de skal rakkes ned på.
Velger man å være hjemme med hus og barn, får man masse tid sammen som familie hver dag. Mulig det kunne ha hjulpet litt på skilsmisse statistikken også?????????
Ariane
12:38 9.08.2006
Ja, det der var vel litt på kanten...men sikkert meningen også?
Er forsåvidt enig i valgfrihet og alt dette her, men syns ikke at ks skal gå utover å få nok bhg-plasser og redusert makspris. Det er jo faktisk sånn at en ikke kan få både i pose og sekk.
Syns også kommentaren din om at det er merkelig at folk velger å få barn når de er helt uinteressert i å være sammen med dem og du ikke skjønner vitsen med å få barn da, er passe teit! De aller fleste av oss må faktisk jobbe når permisjonen går ut! Så du mener da at bare de som har god nok råd til å være hjemme med barna burde få barn?
Dessuten har de aller fleste barn godt av å gå i bhg. Det er ikke snakk om oppbeavring, men om å lære og å ha det gøy sammen med andre. Lære å sosialisere på en måte som de barna som bare er hjemme med foreldrene ikke får fordelen av.
Om det å være hjemme med barna hjelper på skilsmissestatistiken er vel så som så....det finnes faktisk de som syns det er kjekt å jobbe, og som heller hadde gått på veggene om de bare skulle være hjemme og dulle for mann og barn i skikkelig 50-tallstil... Skal ikke de få barn og familie da, siden de ikke er villige til å ofre seg selv 100% for familien?
Anonym
20:34 9.08.2006
I følge regjeringen kan vi (velgerne med barn under 3 år) faktisk få både i pose og sekk. Det står ikke på penger når det gjelder å gjennomføre full barnehagedekning. Heller på om tomter kan reguleres og barnehager bygges fort nok. En stadig mindre sum som betales i KS (i og med at det stadig er færre barn uten bhg) trenger ikke å strykes av statsbudsjettet for å få til målet om full bhg-dekning. Stadig i følge regjeringsærklæringen.

Dere KS motstandere er som om bilistene (som det er MYE flere av enn syklister) skulle kreve full stans i bygging av sykkelveier for å få gjennomført alle (bil)veiprosjekter NÅ! Selv om sykkelveipengene uansett er en dråpe i havet i forhold til (bil)veibevilgningene.

Anonym
14:58 1.12.2006
DETTE ER EN UNDERSKRIFTSKANPANJE -IKKE EN DEBATT!!!!! KAN DERE IKKE LESE???
mamma-mi
14:08 14.08.2006
Ja, på kanten ja... Men det kan vi vel være to om?

Hva om vi fjernet det offentlige tilskuddet til barnehager da? Hadde ikke det vært greit? Da kunne jo alle stille likt - ingen fikk noe "gratis" fra det offentlige. Det hadde vært rettferdig det!

Hvis folk heller velger full jobb når de har barn som enda ikke har fylt året, synes jeg helt seriøst at de bør revurdere hvorfor de har satt barn til verden. Det er de aller færreste som faktisk MÅ gå i 100% jobb, forutsatt at man er to i husholdningen som tjener penger.

Oppbevaring - eller ikke oppbevaring. Kan sikkert diskuteres.
Noen barn stortrives i barnehagen fra første dag - like mye som andre mistrives.
Barn er forskjellige akkurat som voksne - alle er ikke like sosialt anlagt fra naturens side. Det har jo blitt folk av tidligere generasjoner også, og der har de aller færreste gått i barnehage.

Barnehage er vel og bra, men de første 2-3 årene av livet har de aller fleste barn behov for noen å knytte seg til, og det er ikke alltid så lett når man går i barnehage.

KS eller ikke KS - kan sikkert diskuteres opp og i mente. Vi kommer aldri til å bli enige likevel.
Ariane
10:53 13.08.2006
Enig med deg!! Ariane
lille_85
21:23 17.09.2006
Poenget med å få barn er vel først og fremst at verden skal gå videre...? Ikke å dulle og dalle med barna hele dagen, det er da man får bortskjemte barn som tror de er best i verden, og ikke klarer å se ting fra andres ståsted.

Nei til kontantstøtta, det er å kaste penger ut av vinduet...
Anonym
14:40 18.09.2006
Kan du se ting fra andres ståsted da???

Du mener barn blir "bortskjemte og best i verden" av å være hjemme med mor/far.

Jeg mener barn blir "frekke og best i verden" av å "vokse opp i barnehagen".

Samfunnet kaster ut mye penger på tull. Da kan vel vi som velger å være hjemme få de usle kronene, slik at vi kan ha muligheten til å gjøre det vi mener er riktig?

Dere gjør jo det dere mener er riktig og får tilskudd fra det offentlige til det.

Anonym
20:09 27.12.2006
Hallo, Ariane, du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Maken til skittent innlegg fra en overklassefrue som vil ha "tid" sammen med familien - men ikke forsørge den, da?

Ingen har barna sine i bhg fra 630 til 1730 - det er ikke lov i de barnehagene jeg kjenner til, fordi også det offentlige (ja, det store skremmende offentlige barnehagespøkelset, som er for farlig for persillebladene dine) har erkjent for lenge siden at ungene er slitne når det er gått 8 timer.

Kanskje noen av mødrene som er av din tapning burde gi barna litt fri fra sin omklamrende omsorg innimellom. Eller, skal jeg tolke deg dithen at når du koser deg med venninner om formiddagen (på det offentliges regning ved hjelp av kontantstøtte) så lar du småen vokse opp på kafé? Ikke det? nei, da bør du ikke komme med så fordomsfulle innlegg om oss som syns barnehagener et bra sted for barna våre. Vi har blant annet er kjent at vårt eget sprudlende selskap ikke er tilstrekkelig sosial kontakt for en aktiv 2-åring med mange jern i ilden. De trenger kompiser.
Pashla
20:57 28.08.2006
Så enig så enig :)
rotthild
22:09 9.08.2006
Signerer!!!!
Adalis
14:04 10.08.2006
Blir med på denne jeg oxo, selv om jeg har ett barn i barnehage, men hun går bare 2 dager i uken, eller skal begynne i barnehage nå om 2 uker.....
snevit
10:47 13.08.2006
JA til kontantstøtten!
Og den bør øke!!
lille_85
22:44 13.08.2006
ja
Anonym
15:22 14.08.2006
Signerer denne jeg også :)
-lilly-
21:21 14.08.2006
JA!
knestrømp
11:06 15.08.2006
Hva er meningen med en underskriftskampanje her på dib? Hvordan vil du bruke svarene du får?
Anonym
21:49 15.08.2006
Vitsen.....

I april 06, var det en tråd som het UNDERSKRIFTSKAMPANJE FOR Å BEHOLDE KONTANTSTØTTEN.
Hva HI på den debatten hadde tenkt å bruke svarene til, vet jeg ikke.
Men mange svar gikk på det at KS er så liten (etterhvert har blitt så redusert) uansett, at den like godt kan fjernes.

Det gav meg ideen til å starte en tråd som går på at KS burde være like stor som den var opprinnelig, altså gjøres bedre heller enn å fjernes helt, om den er får dårlig i dag. Og så laget jeg en tittel som lignet den tråden som allerede lå her.
axelh
16:38 15.08.2006
Ja jeg vil ha kontantstøtten. Vil så gjerne kunne være masse med barna mine når de er så små... Disse årene får vi ikke tilbake.
idamortil2
10:28 16.08.2006
signerer :)
I&Y :)
16:35 16.08.2006
signerer JA til kontantstøtta!!!! klarer meg ikke uten!
Mamma'n til Aron Alexander
07:55 17.08.2006
Ja barn storkoser seg i barnehagen...... fra de er 3-4 år ja. Hvordan kan man si at en unge på 10 mnd koser seg i barnehagen? De gjør ikke det, de vil bare være sammen med mamma eller pappa de. Unger på 10-12 mnd har ikke noe i en barnehage å gjøre.

Og... det er ikke slik at man nødvendigvis får velge hvilken barnehage man vil ha barnet sitt i. Man må ta den barnehagen man får. Og det er nesten umulig å bytte barnehage vis man ikke flytter da. Den første barnehagen sønnen min gikk i var en skikklig dårlig barnehage. Skikklig dårlig. De burde ikke fått lov til å drive barnehage. Og når man så de bitte små menneskene som satt der og gråt, mens en gjeng 6 åringer løp villt rundt og hylte, jeg hadde ikke klart å sette igjen babyen min der. De ungene fikk ikke den omsorgen de trengte.

Vi fikk bytte barnehage pga spesielle behov. Nå går han i en kjempe bra barnehage. Men selv ikke der føler jeg at de kan gi de aller minste den omsorgen de trenger.

Sønnen min elsker å gå i barnehage, han gleder seg. Men han er 4 år, ikke 1.
Anonym
12:39 17.08.2006
Jepp, jeg er med.
Jeg vil heller ha KS å kunne være hjemme, en barehageplass!!!
Lettvint å sjekke om KS blir brukt til dagmamma da.. Har mamma/pappa jobb.... hmmm.....
Mimas *2 spirer i magen?*
16:22 17.08.2006
Ikke hmmm.... hvis mamma/pappa har jobb og sender lønns- og trekkoppgave til Kemneren for betaling av barnepasser.

For ørtende gang: Det er ikke noe galt med at folk som jobber og betaler skatt får noe støtte til nødvendig, hvit og lovlig barnepass. Selv om de er av de etterhvert ganske få som ikke har fått bhg-plass.

KS var ment å brukes slik da den ble INNFØRT. Kanskje ikke da den opprinnelig ble funnet på av Kr.F. men absolutt da den ble VEDTATT med stemmene til H Kr.F FrP og så vidt jeg husker Venstre.
De andre partiene formet KS slik at den skulle være støtte til alle uten bhg. Enten de ville bruke den til å betale "annen barnepass ordning" for å komme seg ut i jobb eller være hjemme selv. De andre partiene vedtok altså ikke KrF sin KS, men skapte sin egen.
axelh
00:07 19.08.2006
Signerer på denne jeg også.
frøkenmamma og prinsessen
08:56 21.08.2006
ja ja ja..er med
celi**
00:55 26.08.2006
Ja til kontantstøtten!
Beama*Endelig gift*
17:09 27.08.2006
Den skriver jeg under på ja=)
Camtiri
17:31 27.08.2006
Ja til kontantstøtten! Den burde øke såpass at man faktisk kunne hatt råd til å gå hjemme til et eller to år ekstra.
tonje84
19:43 27.08.2006
Stemmer for kontantstøtten. Er så priviligert at jeg har mulighet til å være hjemme med jenta mi på dagtid og slepper å ha henne i barnehage når hun er så lita. Fikk ikke barn for å sende det vekk meste parten av tiden. KS hjelper for å få dette til.
Sofie`s mamma
09:44 28.08.2006
Ja til kontantstøtte!!!!!
Tigerlily Toadfoot
13:33 28.08.2006
Signerer =)
vinterkyss
09:11 31.08.2006
Jeg er enig! Ja til kontantstøtten!!
vetlis 2pp.
22:07 4.09.2006
signerer her jeg oxo:)

synes kontantstøtten er ett yperlig tilbud for de som vil være hjemme eller for de som vil heller ha annen pass på barnet enn bhg...

er jo ikke bare pga jobb man trenger pass...

tenk på alle de mødrene som studere der ute...
ikke lett med null kontantstøtte da og null bhg...

hmm... synes ikke det er noe galt i å sette barn i bhg når de er 10 mnd...
litla mi ( nå 17mnd) begynte 2 dager i uka når hun var rundt 6 mnd...

og økte til 5 når hun var 9 mnd.. dette pga jeg skulle begynne og studere igjen og ville ha en rolig overgang og far jobbet...og hadde ingen som kunne ta seg av jenta mi... må man så må man... er ikke dårlig mor for det.. men vil ha god jobb og tjene mer penger så jenta mi får det bedre...

døm meg de som vil.. hadde både lege,helsesøster og barnehagepersonell i ryggen som støttet meg 100%...
jenta mi er veldig tidlig.. begynte og snakke ett par ord i en alder av 5 mnd... og gikk og styrte på ganske tidlig..
så hun har virkelig bare fått positive ting utav barnehage så tidlig..

men ja jeg sier ja til kontantstøtte... jenta mi går nå hjemme pga vi har flyttet og ikke har fått bhg plass her... og det kommer godt med når jeg ikke får jobbet eller får noen til og passe på henne... men nyter tia hjemme nå... har gått hjemme ca 3 mnd..så var ikke lenge hun gikk fullt i bhg, men er gla for at kontantstøtta er ett tilbud for oss som går hjemme... ;) hehe ble litt langt dette...
Anonym
22:15 4.09.2006
Her signerer jeg;0)
mor-til-en
00:26 5.09.2006
Ja jeg og...har satset alt på kontantstøtten med mine to tette. Spøker jo litt for den nå etter hva jeg har forstått. Men jeg skal være hjemme om vi så må bo på et rom og kjøkken!!! Neida...men jeg støtter kontantstøtten ihvertfall. Ikke barnehage før barna er minst 2,5 år for vår del. Ingen får meg til å tro at de minste har godt av det der. Har jobbet i barnehage jeg og ungene lider ingen nød, men fra nød til nytelse er det mye imellom. Men det er jo ikke lett i dagens samfunn og greie seg på en inntekt,så jeg forstår presset. Jeg forstår meg ikke på argumentene imot kontantstøtten...er liksom enten eller. Det går ann å få til begge deler hvis viljen er der. Jeg fatter ikke at voksne oppegående mennesker kan ha som mål at alle ettåringer skal gå i barnehage,men det er vel arbeidskraft som er det egentlige viktige motivet.
Anonym
00:44 6.09.2006
Eg må berre seie JA til kontantstøtte eg og...

For oss så ER den avgjerande for om eg kan vere heime med småen eitt år til eller ev. jobbe deltid (kveld, slik at vi slepp barnehage/dagmamma).
Ranveig R
14:33 12.09.2006
Melder meg på her....Ja til valgfrihet om kontantstøtte.
Er selv så priviligert at jeg kan være hjemme med ks og følge mitt barns utvikling aktivt. Er i tillegg dagmamma, så han har ingen manko på sosiale prøvelser.
mammas lille prins
01:59 13.09.2006
Signerer også her, JA TIL KONTANTSTØTTEN..
animal 05.05.06
18:06 13.09.2006
Skriver under jeg også!!
MayAngel
21:24 13.09.2006
JA,JA,JA!!!
Trulte-80
14:32 14.09.2006
Hvorfor skal staten betale for dagmammaen deres?? Eller for barnehageplassene til de som har under 60 prosent plass?

Jeg er for kontantstøtte til de som
FAKTISK ER HJEMME
med barna sine!

OMSORGSLØNN
burde det heller være. Da fikk en luket ut alle de som etter mitt syn misbruker kontantstøtten ved å jobbe 100% og likevel motta full kontantstøtte som dekker dagmamma.

JA!
til å gi statsstøtte til de som velger å være hjemme hos barna sine.

NEI!
til å bruke skattepengene våre til å dekke dagmamma for de som tjener mer enn nok penger til å betale av egen lomme.

studiemamma
18:34 14.09.2006
En hvit dagamamma med kun tre barn (samme som er standart antal barn pr voksen på småbarns avd) blir nok ikke "dekket" av 3.300 pr barn. Så

JA!
til å gi statsstøtte til de som velger å være hjemme hos barna sine. Selv om dette er VÅRE skattepenger.

JA!.
La skattebetalere med dagmamma få KS som støtte, slik at de ikke trenger å betale mer enn 2.250 av egen lomme, selv om de kunne.

Akkurat som

JA!
La skattebetalere med barnehageplass få barnehagestøtte, slik at de ikke trenger å betale mer enn 2.250 av egen lomme, selv om de kunne.

Ja! La hvite dagmammaer og barnehageassistenter få tjene omtrent det samme, og la i begge tilfelle statstøtten utegjøre mesteparten av beløpet. Enten denne støtten heter KS eller noe annet. Urettferdig om noen foreldre i jobb skal måtte betale mer av egen lomme enn andre foreldre i jobb.

NEI til svart arbeid.
axelh
22:47 14.09.2006
JAAA!!! De som sier at kontantstøtta er diskriminerende og tvinger kvinnen tilbake til kjøkkenbenken har virkelig ikke peiling. Jeg VIL være hjemme, det er et valg jeg tar. Uten KS har jeg ikke den muligheten og blir tvunget til å sende barna i barnehagen, stikk i strid med alle mine prinsipper. Er ikke det diskriminering??
Mamma til gutt og jente!
22:26 15.09.2006
kjære vene.

jeg blir ikke tvunget tilbake til kjøkkenbenken. jeg vil også selv være hjemme.
mannen min er kjempe misunnelig for at jeg er hjemme med ungen, men pga fast jobb må han bli.

vi støtter kontantstøtten 100%, mange av de som er imot har vel kanskje barn over 3 år, og de vil ikke at andre skal ha penga.? hvem vet, er nok noen av dem og.
men uansett så hadde det ikke vært barnehage nok om ALLE skulle gått der.

og hvis dere ikke liker å betale penger som dere vet går til oss, er dere dårlige foreldre. det er vel bedre at mor-barn får pengene enn mye av annen dritt pengene går til.

Anonym
23:20 15.09.2006
Hurra for oss som VÅGER å si at vi VIL være hjemme med våre små de første årene!

Ingen tvinger meg til å stå ved kjøkkenbenken. Det gjør jeg faktisk av egen fri vilje, og er takknemlig for at jeg har muligheten til det!

Anonym
11:12 19.09.2006
det er slik at jeg nesten er feminist og står veldig for likestilling.
men akkurat når det gjelder sjansen til å få gå hjemme kun 3 år av barnas liv så velger jeg selvfølgelig det.
hvorfor skulle jeg hatt barn ellers? og vi gjør masse aktiviteter hver dag.
bare at vi ikke er i barnehagen, men sammen med andre barn er vi;o)
Anonym
21:09 20.09.2006
ja til ks!!!
ak24
16:44 23.09.2006
Jeg sier og ja til ks!
Lillem0ra
20:34 2.10.2006
her er min signatur
Anonym
13:09 3.10.2006
JA TIL KONTANTSTØTTE!

Det er bevist at barna har det mest hjemme de første årene. Jeg er tobarnsmor og alt jeg vil, er å være hjemme med englene mine. Jeg ønsker ikke å gå glipp av den fineste tiden i livet mitt (å se barna mine vokse opp fra baby til smårolling)

Tar dere kontantstøtten, har jeg ikke råd til å være hjemme.

Så her er min signatur
Benjamin i magen har født
01:29 29.11.2006
ja til kontantstøtte:)
Er førskolelærer og jeg mener at det er viktig at barn går i barnehage, mye nyttig lærdom der blant annet angående samspill med andre barn.

MEN de TRE første årene har barna det best hjemme med Mamma eller Pappa.

angel79
22:29 31.10.2006
Du blir vel ikke TVUNGET?
Anonym
22:33 31.10.2006
Du blir vel ikke TVUNGET?
Anonym
07:59 4.10.2006
Etter hvert blir vel kontantstøtte noe man trenger i noen måneder fra permisjonen går ut, og frem til neste hovedopptak. Det blir et supplement til bhg-plass. Ikke en erstatning, men en økonomisk hjelp i en overgangsfase for dem som må vente noen måneder på bhg.

Kontantstøtte i disse månedene skulle jo være unødvendig dersom det sto dagamammaer klare til å passe barna for 1.750 pr måned (den kommende maksprisen) i noen få vårmåneder frem til hovedopptaket da alle skal få bhgplass.

Men om man vil ha hvit dagmamma og at hun skal ha en vanlig norsk lønn for jobben med å passe 3-4 småbarn som venter på bhg-plass? Skal man da dekke alt selv et halvår fordi man har et vinter-barn?

Eller skal man ta la oss si 6 mnd KS = 20.000 fra et januar-barn, og heller opprette en plass i bhg som står ledig fra august til januar, og som dette barnet kan benytte i februar-juni?
En slik plass koster det offentlige ca. 120.000 bare i driftsutgifter det bhg-året, så det blir dårlig økonomi i å "ta KS" for å opprette en bhg-plass som står der når permisjonen løper ut.
axelh
23:23 12.10.2006
skriver under jeg også ja:)
mamma20
21:57 13.10.2006
ja til kontantstøtte KUN om en av foreldrene er hjemme med barnet. Dagmamma kvalifiserer IKKE til ks.
Anonym
09:47 14.10.2006
Så familiebarnehage kvalifiserer til 90.000 pr år i statstøtte pr barn pluss komunal støtte, selv der hvor én ass passer 4 barn og bare ser førskolelærer 5t pr uke? Og selv om enkelte (ikke alle!) fam.bhg har en eier som kan ta ut hundre eller tohundre tusen i årlig fortjeneste PER "hjem", noe det blir penger av om hun eier 10-20 hjem hver med 4 barn og én ass.

Mens (hvit) dagmamma ikke kvalifiserer til noen støtte i det hele tatt? Hvorfor?

At SVART dagmamma ikke burde være lov, er jeg enig i. Helt uavhengig av om foreldrene får kontantstøtte eller ikke.
Anonym
18:15 19.10.2006
Ja til kontantstøtten
Silar
01:32 21.10.2006
Hva faen har du tenkt til å gjøre med disse underskriftene da?
Befolk å skrive under bare for moroskyld?
Anonym
09:24 21.10.2006
Svar til anonym som spør "Hva faen...."

I april 06, var det en tråd som het UNDERSKRIFTSKAMPANJE FOR Å BEHOLDE KONTANTSTØTTEN.
Hva HI på den debatten hadde tenkt å bruke svarene til, vet jeg ikke.
Men mange svar gikk på det at KS er så liten (etterhvert har blitt så redusert) uansett, at den like godt kan fjernes.

Det gav meg ideen til å starte en tråd som går på at KS burde være like stor som den var opprinnelig i forhold til barnehagestøtten. Altså KS kunne gjøres bedre (gjennopprettes) heller enn å fjernes helt, om den er får dårlig i dag. Og så laget jeg en tittel som lignet den tråden som allerede lå her.

Kunne vel kalt tråden "For og mot en GOD kontantstøtte". Beklager valget av overskrift, anonym.
axelh
13:16 22.10.2006
takket være ks har jeg nå vært hjemme siden lillegutt på 2 år og 9 mndr ble født, nå ønsker jeg tre dager bhg plass til han selv om jeg går hjemme med snuppa på 15 mndr et år til :-) min mening er at mine barn har hatt godt av å være hjemme med meg mens de er så små...hva andre gjør er oppt til dem, men la nå oss få ha det valget vi har...
vi har to nydelige barn
12:07 26.10.2006
Er absolutt for kontantstøtten!
Simselimsen
</
23:32 26.10.2006
Man sier at Norge er så flinke me permisjoner. Greit det.
Får norske mødre noe VALG når KS blir FJERNET? Vi mååå ut i arbeid. Dette er bare noe stort sprøyt av regjeringen, jeg blir mektig irritert!

La KS bestå!!!!! Jeg trenger den, lik maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange andre mødre!