....at det fortsatt er liv i oktoberklubben!!! fikk lyst til å titte innom sidene idag, her ikek vært her på lenge, og ble gledelig overrasket over å se at dere fortsatt møtes, kjempehyggelig! Håper det holder seg til vi kommer hjem, jeg har også lyst til å invitere på treff, men det blir nok ikke før på andre siden av jul...:o) (vi kommer hjem i desember) Hyggelig å lese om alle de små nyankomne, synes det har gått utrolig fort, disse tre årene!
Her i Sør-Afrika har vi det bra, det er et spennende, vakkert og kontrastfylt land! Vi bor i hovedstaden, Pretoria/Tshwane (holder på å skifte navn), mens jeg er ute i ’felt’ som det heter i et område sør for Krugerparken og rett vest for grensa til Mozambique, et flott jordbruksområde hvor jeg driver og ser på vannforvaltningssystemene. Interessant, men også ganske utfordrende til tider. Krugerparken er et flott sted, vi har hatt flaks og sett masse dyr, både løver, elefanter, flodhester, gnu’er og tilogmed en leopard!
Mathilde stortrives, hun går hos en engelsktalende dagmamma, er ute og leker i en stor, grønn hage med en håndfull andre barn, og har så smått begynt å snakke litt engelsk selv, selv om det gjerne blir litt i ’The Julekalender’-stil....:o) F. eks. ’Mummy, I ikke want to sitte there!’ men innimellom kommer det noen lange remser på pære engelsk, så jeg blir helt overrasket. Vi snakker konsekvent norsk til henne hjemme, men innimellom sier hun at hun har lyst til å snakke engelsk med oss, og kaller oss for ’mummy og daddy’, så da er det bare å være med på leken. Hittil har hun ikke vært særlig bevisst på at andre barn kan være annerledes enn henne, men her i helgen, da hun var ute og lekte med en liten gutt på ca. 20 mnd., kom det plutselig: ’Mamma, den lille gutten er svart? Det er jo ikke jeg?’. Og har også begynt å bli obs på at hun er jente, og at jenter og gutter er forskjellige... ellers er hun fortsatt sitt blide, gode jeg, men kan bli litt fornærmet på meg innimellom hvis jeg er borte noen dager fra henne fordi jeg må ut i felt. Snart får vi besøk av besteforeldrene, da skal vi til Cape Town en uke på ferie, det gleder vi oss til alle sammen!
Kos dere hos Camilla på søndag, og håper at dere fortsetter og treffes!
Masse hilsner fra Synne og Mathilde i Sør-Afrika
|