Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Begavede Barn

På oppfordring har vi opprettet dette forumet slik at foreldre med spesielt begavede barn kan diskutere og utveksle erfaringer.
Hva gjør egentlig denne debatten på DinBaby? Kan dere flytte den til BarnetMitt?
20:36 20.09.2006
Jeg er så lei av å lese om disse babyene som liksom er så begavet, kryper når de er 5 mnd og sier mamma tidlig og slikt, det er jo når ungene blir store at de kan bli en skikkelig utfordring for oss og det er DA vi trenger noen som har det likedan som oss. Har en sønn på 10 år som jeg nå det siste året har funnet ut at han trolig nok er "begavet". Synes det er et teit ord, alle barn er jo begavet. Men i allefall så leser han veldig mye, er skikkelig interessert i naturvitenskap og kan litt om alle sjangre innenfor det. Han vet mye mer enn meg, enda jeg er interessert selv. Ikke bare det, men han har en godt utviklet evne til problemløsning og det går VELDIG fort når han setter igang. Han spør meg om filosofiske spørsmål uten at vi har snakket om slike ting før. Tror han grubler veldig mye på egenhånd. Han er skoleflink og har lett for å lære. Han er utrolig empatisk og fin overfor andre. Han tar til seg kritikk veldig lett, også kritikk som er ment på andre, søsken f.eks . Mistenker han for å ha nokså dårlig selvtillit egentlig. Han er mye for seg selv, er ikke ute sammen med klassekameratene sine om kveldene, men er enten sammen med lillebroren sin, er inne og leser illustrert vitenskap o.l. eller tilbringer tid i stua med oss voksne. HJELP!! Han skulle vært ute på epleslang!!! Han har lyst til å være sammen med de andre tror jeg, men jeg tror ikke han vet hvordan han skal få kontakt med de. Det høres sikkert rart ut men jeg vet ikke helt selv hvordan han tenker. Jeg tror ikke han tør... Han har alltid vært litt spesiell, ikke av utseende men ellers. Det har alltid vært noe med den ungen. Bekymrer meg mye for han og hvordan det vil gå med han. Noen som har innspill??
Hanne Elise
Sv: Hva gjør egentlig denne debatten på DinBaby? Kan dere flytte den til BarnetMitt?
21:08 20.09.2006
Det er jo flott at han er en tenkende gutt, men når jeg tenker på "begavede" barn så er det nok på et annet nivå enn bare det å ligge et år eller to foran sine jevnaldrende. Slik som din gutt er/har mine vært som er i/over den alderen, f.eks går både han på 10 og han på 12 et klassetrinn over alderen sin, og eldstemann på 15 som går i 10. er ferdig med grunnskolepensumet i matte og holder på med vdg.pensum. Men jeg ser ikke på dem som "begavede", bare litt foran gj.snittet.

En "begavet" 10-åring ville jeg se for meg som en som i hvertfall er på nivå med pensum på vdg.
asterixa
Sv: Hva gjør egentlig denne debatten på DinBaby? Kan dere flytte den til BarnetMitt?
21:30 20.09.2006
Tusen takk for svar!! Godt å få innspill og det fra en side jeg egentlig ikke har tenkt så mye på. Han er ikke så mye foran på den måten. Det er måten han snakker på f.eks, han bruker vanskelige og voksne ord, noe som selvfølgelig kan forklares av at han leser mye. Men det er liksom et eller annet udefinert med han. Nå skriver jeg meg helt bort, jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal forklare ting. Han er så sårbar på en måte og liten når det gjelder sosiale evner sammen med barn på samme alder og helt konge sammen med småbarn og voksne. Huff det er ikke så lett å være mamma nei. Han er en utfordring for meg uansett , men alle søsknene er jo ikke like og hver og en har sine spesielle behov men han legger spesielt beslag på meg. Han er vanskelig å komme inn på hvis jeg ser han er lei seg for noe, kan bruke 2 timer for å få ut av ham hva som er galt, hvis han da i det hele tatt sier noe. Men alt vil man jo ikke si til mamma heller. Har lurt på om han kan være begavet på en slags måte fordi han er som han er, men har vel egentlig ikke funnet ut så mye enda. Det er ikke sikkert at det er noen som skjønner hva jeg mener, men jeg fikk nå i allefall satt ord på noe av det jeg tenker om han.
Hanne Elise
23:45 26.09.2006
En begavet 10-åring trenger slett ikke ha kunnskaper på videregående skole-nivå nei! Jeg kjenner et par stykker som har hoppet over et klassetrinn og fremdeles er de flinkeste elevene, disse er HELT KLART begavelser!
Millamamma
18:32 22.10.2006
Jeg er så enig med deg! Kan ikke denne debatten flyttes til barnet mitt? Alt er normalutvikling for barnet til de er ca. 2 år, om de re såkalt bagavede eller ikke vises ikke så tidlig. Det er store individuelle utviklingsforskjeller, og jeg tror mye av det barna kan skyldes stimuli fra voksne. En halvannetåring kan fint telle til 5 om fpreldrene terper lenge nok. Flytt denne debatten!
nick_348524
23:54 11.04.2007
ja flytt den over til barnet mitt !!
hanne elise : sønnen din høres ut som en skikkelig fin gutt du har god grunn å være stolt av. oppmuntre han med det han er interessert i. og du når det gjelder den dårlige selvtillitten hans, har du prøvd å finne en mestringshobby du kan få han med på?
feks ridning, skyting,e.l.
det å mestre noe så kraftfullt som en hest eller å treffe blinken på skytebanen gjør virkelig underverker for et barns selvtillit hvis de har litt problemer der.
TreSmåKinesere
21:30 13.04.2007
Høres ut som han kanskje er mer moden, og/eller liker andre typer (roligere?) aktiviteter enn barn på samme alder. Kanskje han føler at han ikke er helt på bølgelengde med de andre, hvis han vil lese Illustrert Vitenskap og de gå på epleslang. En passende hobby høres ut som en glimrende idé!
Sinah
11:57 17.04.2007
Her er link til deg! :

http://forum.mensa.no/

Denne er for foreldre med smarte barn, og herfra kan du lete deg frem til mange interessante linker!
Reveenka
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------