Når begynte dere å gi fast føde til deres premature barn?
16:33 25.10.2006
Hei, jeg har en liten prinsesse som er født i uke 29+5, hun er nå nøyaktig 6 mnd ukorrigert, 14 uker korrigert. Hun får kun morsmelk, men jeg lurer på om det er tid for litt grøt om kvelden? Synes hun er litt aggressiv på puppen, som om hun er sint for at hun ikke får nok eller noe. Ammer to ganger om natten. Når begynte dere å gi deres barn noe annet enn melk? Hvis det er slik at man vil fullamme i seks mnd, da må jeg fullamme i nesten ni, og det er vel litt drøyt? Eller? Jeg trenger råd!!
sarahmor
Sv: Når begynte dere å gi fast føde til deres premature barn?
16:58 25.10.2006
hei
jeg har ei jente født i uke 30 jeg fullammet hu til hu var 8,5 mnd ukorrigert,
men det er du som kjener di datter gjør som du syns er best.
mi datter sov god spiste en gang pr natt la på seg og virket fornøyt og vi var på ferie den siste mnd før jeg bygnte å gi hu grøt så det passet meg best. hu er nå 3,5år
tvkrus
21:52 25.10.2006
Hei!
Jenta mi var 5 mnd ukorrigert da vi prøvde grøt første gang. Prøvde litt "ulovlig" for vi var anbefalt av legene å vente 1 mnd til, men det var med stort hell at grøten ble innført her i huset! Hun ble ikke ammet,(mista melka etter 6 uker med pumping....), men fikk mme til hun var 1 år. Alt vi har prøvd av matvarer har gått kjempefint, ingen mageproblemer eller annet av noe slag.
Dronninga var født i uke 27 +3, og er nå snart 3 år og sunn og frisk! :o)
....Hege 69
21:58 25.10.2006
Takk for svar!!
Hvor lenge fikk hun mat om natten?
sarahmor
22:09 25.10.2006
Husker ikke helt, men mener det var rundt den tiden vi begynte med grøt. Hun sov "rundt" ganske tidlig, så det var vel da hun var ca 7 mnd. Husker vi var i syden da hun var 8 mnd, og da fikk hun ikke mat om natta i hvert fall.
....Hege 69
10:42 26.10.2006
Jeg leste bøker og søkte på internett og da fant jeg 3 forskjellige anbefalinger ang. innføring av fast føde (dette er ikke enkelt):
1. Gå etter termindato hvis det ikke er spesielle hensyn (bok av Ola Didrik Saugstad, rikshospitalet)
2. Bruk midt imellom fødselsdato og termindato (funnet i div. forum på nettet)
3. Gå etter fødselsdato.(funnet i div. forum på nettet)
Hovedregelen for terminfødte som trenger mer enn pupp er MME før 4 mnd., grøt etter 4 mnd. Korrigert ligger du i grenseland så det er vel ingen fasit. Du kan ev. ta det opp med helsesøster hvis du har en som er flink med premature.
Lillegutt er født 2 mnd. før termin og jeg fullammet til han var 5,5 mnd. korrigert. Selv med masse mat på dagen spiste han 2-4 ganger om natta helt til han var 8-9 mnd. korrigert. Da ble det mer 1-2 ganger og så rundt 12 mnd korrigert ble det 0-1.
MG66
14:58 26.10.2006
mi er født i uke 28, fikk grøt når hun var 5 mnd :)
da sov hun hele natten, deiiiiilig!
gir grøt kun om kvelden, ellers får hun mme!
<3 lille trille <3
15:01 26.10.2006
fem mnd korriget?
sarahmor
15:47 26.10.2006
ja :) har gått kjempe fint det.
ble ikke ordentlig mett på bare MME!
startet med tynn grøt, noen få skjeer.. også har det bare økt på.
det er så deilig å sove en hel natt
<3 lille trille <3
15:47 26.10.2006
Eller er det ukorrigert? når jeg sier alderen jeg, så mener jeg fra hun ble født! kom til verden i mai :-)
<3 lille trille <3
16:31 26.10.2006
åja, det er ukorrigert det..korrigert er fra termin, ukorrigert er fra fødsel. så da var din ca 2 mnd korrigert da hun ble født? når hadde du termin? jeg begynner gjerne med grøt hvis jeg får sove hele natten..sukk..
sarahmor
21:47 26.10.2006
jeg mener seff 2 mnd da hun fikk grøt..er ikke så greit..:o)
sarahmor
21:55 26.10.2006
jeg fikk i mai, hadde termin i slutten av aug.
tulla fikk grøt fra hun var 5 mnd, ukorr!!!
og det er så evig deilig å sove en hel natt :o)
holder meg unna sånn ukorrigert og korrigertprat, hun er 5 mnd`r sier jeg til folk :) du kan jo prøve med tynn tynn grøt, bare la hu få smaken på det?
få høre hvordan d går da :)
<3 lille trille <3
21:03 27.03.2008
Her startet vi smått med sviskemos og grøt da hun var 3,5-4 mnd korrigert. Hun hadde knapp på magen (store spiseprobl), så vi var anbefalt å starte med å bruke skje fra spesialist. Heldigvis løste det seg etterhvert.
Huff..dette er jo et gammmelt innlegg, men pytt la gå, må jo få litt aktivitet her inne=)
Forresten så spiser hun ALT nå. Hun har virkelig overgått seg selv og alle spådommer. Er nå ca ett år.
Anonym
21:18 26.04.2008
Ja, dette var jo et veldig gammelt innlegg, dagen etter jentene mine kom;) Men jeg fullammet begge i 8 mnd, da smakte de først på litt banan og avokado, grøt kom etterhvert. De kom også i uke 29.