Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Begavede Barn

På oppfordring har vi opprettet dette forumet slik at foreldre med spesielt begavede barn kan diskutere og utveksle erfaringer.
Vårt lille vidunderbarn Elias teller, kan farger og masse bokstaver allerede som 2,9 åring? Er han begavet da?
14:09 8.11.2006
Jeg er i alle fall kjempeimponert...han teller glatt til 20 helt riktig, kan alle fargene på bilene sine (og han har mange!!!) han kan min bokstav og vet at mamma og mormor har samme bokstav, han kan sin bokstav og har skjønt at han og lillesøster har samme bokstav, han kan pappa sin bokstav, tante sin bokstav og Donald sin bokstav og flere med. Han snakker som en foss og ser mange sammenhenger som jeg syns er ganske imponerende!!! Blant annet kan han si at en mammut (ser på ISTID =) ligner på en elefant! At en grønn audi vi ser på veien ligner på mormor sin bil, men han forstår at det ikke ER mormor sin bil.

Syns det er så kult - nå kan jeg faktisk ha en skikkelig samtale med min lille sønn =)
Elias&Emma`sMams♡
Sv: Vårt lille vidunderbarn Elias teller, kan farger og masse bokstaver allerede som 2,9 åring? Er han begavet da?
20:57 11.11.2006
Da er det nok mange begavede vidunderbarn rundt om i verden:)
Piri
Sv: Vårt lille vidunderbarn Elias teller, kan farger og masse bokstaver allerede som 2,9 åring? Er han begavet da?
14:06 14.11.2006
Høres ut som om han ligger på et nivå mange ligger på. Det jeg lurer mest på er - er det så viktig om han er begavet eller ikke - kan du ikke bare fortsette å være imponert slik jeg tror alle foreldre er av sine små :)
Marsmamma29
10:28 15.11.2006
Klart gutten din er begavet - slik som vi alle synes våre barn er! Fortsett å være stolt av ham - og oppmuntre ham!

Det ER utrolig morsomt å komme til det stadiet hvor man kan begynne å kommunisere ordentlig med barnet sitt.

Min lillegutt er litt yngre enn din, og hør hva han kan:
Telle til 100 (kunne telle til 40 før to år), hele alfabetet, leser 4-5-bokstavers ord, kan alle farger inkl. rosa, lilla, indigo +++, kan de fleste bilmerker, kjenner igjen Mozart når han hører det.... Og det meste av dette har han funnet ut av selv - vi driver ikke og "pusher" ham!

Joda - vi skal fortsette å være stolt av ungene våre. Men husk også å oppmuntre til egenskaper som takknemlighet, omtanke og empati ;-)
Toodeloo
23:04 19.12.2006
min datter på 20 mnd vet hvor i norge mormor, og tantene bor. alle bor på forskjellige steder. hun lærte seg navnene på barna barnehagen og alle vi omgås. hun er bare kjempe smart og morsom, men begavet??

jeg tenker begavet som noe sjeldent.som å spille sjakk når man er to år og ha lært seg noter før fire.

er jeg på vill spor??
tulde
00:16 3.01.2007
Det går et skille mellom begavet, og spesielt begavet - hvilket er det du definerer der... ;-)
-'anonym'-
22:05 5.01.2007
hahahha, jeg tror jeg ler meg ihjel... For en latterlig debatt!
En hønemor som innleder med å skryte av hva ungen sin på nesten 3 år kan - også er det helt ordinært. Ikke misforstå, jeg sier det ikke for å fornærme. MEN faktisk så jobber jeør hva jeg i barnehage og ser ikke noe ekstraordinært med det du forteller her, bortsett fra at han har fin språklig utvikling ol.

Fortsett å vær stolt mamma, men spar oss for sånne skryte-innlegg. Det var faktisk første gang jeg var innom denne dabatten i dag, og jeg synes den er patetisk. Kanskje vi også skulle ha en debatt om oss selv - "hør hva jeg kan, er jeg intelligent? Jeg er 29 år og pusle puslespill med 5000 brikker, holde pusten i 50 sekunder, jeg kan hele alfabetet baklengs på rams, jeg snakker 3 språk flytende OSV."

Er det om å gjøre å ha den smarteste ungen??
sunshine_mam
07:44 23.01.2007
Fysj-a-mei for en dårlig holdning. Jeg hadde kanskje trodd man visste bedre når man jobber med å oppdra andre menneskers barn, men det ser ut som du istedet har blitt oppdratt av andre menneskers barn.

Det at du ler deg ihjel av denne debatten viser at du ikke vet en døyt om hvilke problemer begavede barn møter i samfunnet og tydligvis er det fra folk som deg de møter de største problemene.

Jeg forstår at det kan være vanskelig å sette seg inn i andre menneskers problemer med å være begavet når man tydligvis ikke er så begavet selv, men å sitte på et forum som dette og slenge dritt og lattliggjøre bekymrede foreldre, er direkte lavmål.

Til TRÅDSTARTER:

Her har du to linker til sider om begavede barn. Hvis du fortsatt tror barnet ditt er begavet etter å ha lest disse sidene, kan du bruke kontaktinformasjonen oppgitt der.

http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/kjennetegn/
http://www.mensa.n o/forum/index.php?showforum=52
Anne Marit
15:32 27.01.2007
Men hun har jo rett: det er ikke veldig spesielt at snart-treåringer kan alt det som nevnes i hovedinnlegget...

Selv om det selvsagt er hyggelig at moren er stolt av ungen sin.
kamchatka
07:16 8.07.2007
Eg ville bare si: Skam deg!!!!!!!!!!!!!
Evi18
22:49 21.01.2007
selvsagt er lille elias flink! :-)

usikker på hva som skal til for å kunne kalle et barn begavet...

selv kunne jeg spille piano da jeg var 3, (uten noter) og kunne noter før jeg kunne lese. men allikevel - ALDRI hatt betegnelsen BEGAVET! bare veldig flink!

... denne utviklinga mi har fått et litt roligere tempo, hehe!
LITEN GUTT! :-)
16:16 26.01.2007
JEG ER HOVEDINNLEGGER, å må bare si at MY GOD...tenk at noen virkelig kan misforstå et innlegg så til de grader??? Må le jeg...var da overhodet ikke meningen å forkynne at min gutt er så fantastisk mye bedre enn andre barn - poenget mitt var å høre om andre barn på samme alder gjør dette, og om det er normalt eller om han er litt tidligere ute enn normalt. At noen kan syns det er latterlig - spesielt en som er utdannet innen barnepedagogikk - finner jeg ekstremt merkelig!

Har tydeligvis misforstått dette forumet helt jeg da i og med at jeg skrev det jeg skrev??? Nei...jeg blir helt matt av enkelte her inne jeg asså!!!
♥Elias&Emma`s Mamma♥
21:37 26.08.2007
Hun trenger ikke være utdannet innen barneped eller noe annet for den saks skyld - alle vet jo at man tar inn hva som helst som barnehageassistenter dersom krisa er stor nok...
cindy høygravid - ks 11.09
10:23 29.01.2007
Jeg kan jo sammenligne ham med min gutt, han er 2 år og 5 mnd:

Teller også til 20, men av og til stokker han tallene og sier fotten, tetten eller lignende.

Kan noen farger, men ikke alle.

Han kan flere av sine egne bokstaver (alle de fire okstevene i det første navnet i dobbeltnavnet sitt), pluss noen andre (en i barnehagen sin bokstav, M for mamma, P for pappa, pluss et par bokstaver i søstrene sine navn).

Snakker også som en foss, men kan ikke uttale K (blir T) og R (fort blir "fott", for eksempel). Skjønner også veldig mye, tenker masse og har veldig god fantasi.

Jeg tror både din gutt og min er ganske normale og gjennomsnittlige.
La Perla
14:19 30.01.2007
Kjære mammaen til Elias. Tror kanskje vi hører hjemme i formuet akkurat passe begavede barn jeg ;-) Andreas kan akkurat det samme som Elias, og de er vel omtrent akkurat like gammel også. Og jeg er kjempeglad for alt han kan og like glad for at han ikke kan hele alfabetet og lese enda. Holder med bokstaven til mamma og pappa og sin egen bokstav ja :-) Og massevis med sosial inteligens!!

Så får vi la de med geni-ungene få ha forumet sittt for seg selv, tror ikke jeg har lyst til å henge rundt her allikevel jeg :-)
mammaen til Andreas+Karoline
14:23 30.01.2007
Nå er det ikke sikkert at du er så immari sosialt intelligent selv om du har lav IQ da.

:-/
Anne Marit
00:09 31.01.2007
Anne Marit:
Det jeg prøver å si er at man ikke nødvendigvis trenger å være Mensa-medlem for å bli noe her i verden. Men jeg er enig i at det ikke er en uomtvistelig sammenheng mellom IQ og sosial intelligens. Kjenner mange hyggelige glupinger jeg.
Det jeg mente var vel helst at Elias høres ut som om han er en veldig glad og sosial gutt som kommer til å gjøre det bra i livet. Og så håper jeg du ikke mente at ungene våre har lav IQ selv om de ikke kan telle til 1000 og alfabetet baklengs som nesten 3-åringer?
14:38 31.01.2007
Det akkurat det jeg prøver å si også. Det er nemlig veldig mange med veldig høy IQ som faller utenfor i samfunnet fordi de aldri har passet inn noe sted. Derfor er det viktig at foreldre er bevisst på det når barna viser tegn på at noe er i gjære.

Min sønn på ti mnd er foreløpig ikke verken det ene eller det andre.(han var sist til å reise seg i barselgruppa og han virker fullstendig midt på treet :-) Jeg prater kun utifra EGEN erfaring fordi jeg, som Mensamedlem og tidligere "begavet barn" kan gangske mye om utfordringene disse foreldrene kan møte og hvor de kan få litt hjelp.

Når det gjelder sosial intelligens, er det en myte at det følger negativt ved økende IQ. Der er forskjellene like individuelle som ved høy iq og du møter snålinger og supernormale i begge leire.

Jeg håper dette oppklarer noe, og du skal ikke se bort ifra at hvis du tester deg selv og de rundt deg ville du blitt overrasket hvordan resultatet hadde fordelt seg. Jeg var ikke klar over at det var intelligensen min som var annerledes før jeg tok testen i en alder av 30 ;-) Men det forklarte jo veldig mye for meg da. Folk, og særlig jenter, er ofte smartere enn de tror...

Ha det gøy med barna deres, jeg begynner i ny jobb imorgen og da får far i huset stå for internettchattinga!!!

Anne Marit
22:08 31.01.2007
Det er derfor jeg er så glad over å ha fått en akkurat passe flink og intelligent gutt. Ikke lett å skille seg ut, særlig ikke i grunnskolen. Lykke til i ny jobb.
11:58 24.02.2007
Junior kunne telle til 10 og kunne alle fargene når han var 2 :)
Tror barnet ligger på et vanlig nivå.
♥Lillemor♥
12:40 24.02.2007
Det er kjempeflott synes jeg! Fint at dere koser dere med gutten deres. Hvis dere fortsetter oppbackingen vil han få et fint grunnlag for å lære mere.

Når det gjelder kunnskapsnivået vil jeg si at dette er veldig normalt. De fleste på denne alderen kan nok dette. Min gutt er 2 1/2 år nå. Han kan lese alle tallene opp til 100 og leser alle bokstavene. Klarer ikke å sette dem sammen enda, men det nærmer seg det også. Han kan fargene, vet forskjell på figurer (sirkel, trekant, firkant, oval, stjerne...osv.). Han legger puzlespill opp til 35 brikker (har ikke prøvd flere enda) og spiller de vanskligste lotto-spillene. Hukommelsen hans er også ganske bra så han synger sanger dagen lang der han husker teksten på hele sangen (kan over 20 sanger og regler).

Vet nå at andre vil skrive at dette er skryt, men det er ikke så viktig for meg. Alle barn er selvfølgelig unike og det synes selvfølgelig jeg også om mitt barn. Ville bare vise at barn på denne alderen faktisk kan og vil lære mye. Dette er kunnskap som ofte barn seg vil ha. De er ute på oppdagelse og vil lære noe hele tiden. Det er bare for oss å svare på spørsmålene de stiller oss uten å undervurdere dem.

Når det gjelder tittelen på forumet som heter begavede barn så synes jeg det er flott at vi kan diskutere flinke barn og deres problemer også. Dette er et område man har forsket for lite på og det er derfor viktig at vi foreldre kaster oss inn i debatten. Da synes jeg ikke det spiller noen rolle at det kanskje kan være noen som ikke har det som heter begavede barn. Det må være bra det så mange interesserer seg for tema synes jeg. Stå på alle som velger å bruke dette forumet!!!
sivtan
11:27 25.02.2007
Hei,synes det er veldig fint og lese om andre som har barn som er tidlig ute jeg. Datteren min var veldig tidlig ute. Hun sa mamma og boppa(pappa) før hun fyllte 5 mnd,når hun var 7 mnd sa hun i tillegg,hei,hade,takk,dekk(til bikkja)Tæne(tegne)og pøse(pølse) Før hun fyllte to år snakket hun hele rene setninger,sang sanger,skravlet enormt(og gjør det fortsatt)hun tellet til 20,ramse opp hele alfabetet,kunne fargene og skrive navnet sitt!! Hun sa også vanskelige ord som krysantemum og hengepelargonia.(blomstene til mormor) Nå er hun 3.5 år,hun skriver mange ord,er veldig opptatt med å lære seg mer så hun spør hele tiden. Hun tegner også masse og da går det i detaljerte tegninger av allt mulig,mennesker med tenner og pupiller og øyenbryn. De tok en test på alle barna i bhg og der ligger hun på en gjennomsnittspoengsum til et barn på 5 år!! Og selvfølgelig er jeg stolt! Men..det viktigste for meg er at hun har empati er sosial,snill og er en god lekekamerat.Allt det andre betyr så lite hvis ikke barna kan omgås andre synes jeg!
min lille alv..
10:32 26.03.2007
da jeg var 2 så jeg i avisen at prince skulle komme til norge, og da sa jeg at "sånn røyker morfar" (prince) ..
jessie - fikk johanna 21.01.07
14:44 13.06.2007
Det er morsomt når våre små lærer deg noe nytt, enten det er tidlig eller sent:-)

Jeg har imidlertid fått masse negative tilbakemeldinger fra familie og venner(!) fordi vår første sønn var tidlig ute med kunskapsmessige ting. Han kunne alfabetet og bokstavene til hele familien da han var 21 mnd, alle bilmerker da han var 2,5 år, leste plutselig da han var 4, gangetabellen like etterpå osv. Vi var selvfølgelig kjempestolte, men fikk stadig høre at det var vi som presset han til det og at det ikke er normalt å lære ungene slikt når de er så små.

Da var det ikke lett å være stolt mor. Sønnen vår elsket bokstaver og tall, og det var det han hadde lyst til å leke med. Han ville heller lese bøker enn å leke med biler, så det var jo hans interesser og motivasjon som styrte læringen hans. Klart vi lekte med bokstaver og ord når det var det han hadde lyst til!

Uansett, jeg har møtt folkets sanne natur mange ganger med tanke på min sønn, både blant våre nærmeste og i skoleverket. Er oppriktig lei meg for at det er så mange som er kritiske til at noen er såkalt mer evnerike enn andre. Paradokset er at det ikke gjelder for alt; det er nemlig lov i Norge å være flink i idrett- men det er noe helt annet å være flink med hodet....
sololight
23:39 13.07.2007
Når datteren min passerte ettårsdagen sin kunne hun si ; mamma,pappa,morfar,mormor,tante,adrian,onkel, bil, buss, sko, banan, eple, postei, eva..også videre ;) Men jeg har aldri sett på henne som et veldig begavet barn for det.. hun er uansett min lille prinsesse, begavet eller ikke :)
Husk det folkens..begavet eller ikke, vi elsker dem uansett! :) Jeg har ingen planer om å "pushe" datteren min til å lære ditt og datt før den og den alderen..det kommer :)
Lizzie
21:12 10.09.2007
Tragisk lesning mye av dette som skrives her. Typisk norsk jantelov at det er ikke lov å være flink til noe. Det er definitivt ikke gjennomsnittet å kunne bokstaver og tall i slike mengder i den alderen. Jeg har selv enn sønn som kan dette og vi har møtt mye negativt rundt. Hadde han vært flink i f.eks idrett eller sang, så hadde alle rost han, men bokkunnskap er ikke akseptert. Så stå på for barnet ditt.
Du kan lese mer info på www.lykkeligebarn.no, som er en ny startet organisasjon i Norge,www.giftetchildren.dk eller http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/ Her finner du mye nyttig informasjon. Her er det kjennetegn på spesielt begavede barn etc.
Lykke til med sønnen din og ikke minst omverdenen.
hmnt
09:33 6.10.2007
Kjempefine sider. Kjente igjen kjennetegn fra meg selv som liten, eller det folk har sagt om hvordan jeg var da jeg var liten, mange trekk som tilsvarte kjennetegnene.... Og dette med at man på skolen ikke fikk utfordringer... Lærte meg aldri å gjøre lekser slik at jo høyere opp jeg kom jo "dårligere" gikk det, for jeg har ALDRI fått til å prioritere lekser......Ser at flere tegn stemmer på tre åringen min også (snart 4) men ikke sikkert hun blir som meg likevel. Nå er ikke jeg noe geni da, ganske gjennomsnittlig tenker jeg, men med den rette stimuli fra brneskolen kunne alt vært annerledes..... Men er kjempefornøyf med livet mit akkurt nå, så lite trolig at jeg hadde hatt det bedre :o) Takk for tipset om nettsider iallefall, var bare det jeg skulle si. "Geni" eller ikke, mine barn er verens beste uansett, bede enn deres iallefall ;o)
venterispenning18.08.07
09:40 6.10.2007
hm...syns han virker normal jeg. Jenta mi er 2,5 år og kan alt det din sønn kan pluss at hun kan si hele alfabetet..roter litt på slutten innimellom men likevel, hun kan former og kan nesten tegne dem også, sirkel, firkant trekant stjerne... Hun kan også forskjellen på bilmerkene på ihvertfall 15 biler...volvo, audi,chevrolet etc etc Det er gøy å snakke ordentlig med dise små.
hehe må bare skryte litt av disse vidunderene =) er jo så herlige
Thrill of the hunt *3 pp*
16:12 3.01.2008
hehe, min sønn på 19 mnd kan telle til 10, kan noen farger og prater i setninger. i mine øyner er han smart:))
men det er alle barna mine:))

4gutter*1jente :))
13:30 12.01.2008
Mi datter kan telle til 13, alle farger, kan 8 bokstaver og prater så å si kun med reine setninger. Hun kan fortelle om dagen sin, hva hun føler og hva som har hendt. Hun kan navnet på alle dyr, fra surikater til skilpadde.
...og hun er bare 22 mnd.
Sånn er det bare!
16:15 3.02.2008
Eh..jeg kunne notene før jeg var fire og spilte blokkfløyte til den store gullmedaljen (stakkars foreldre...):o) Men, begavet...neppe.
Er det ikke bare sånn at barn (og voksne) lærer i forskjellig tempo. Om man kan si 50 ord som ettåring, eller toåring har vel ingenting å si, så lenge man lærer å snakke innenfor det som er å regne som normalen. Tror neppe de som kan masse farger som toåringer er superintelligente. Hvorfor skulle de være det?
Intelligens går vel på mer enn det å lære fort. Vel heller forståelse og innsikt..men, men..alle synes vel at sine egne unger er superflinke og intelligente. :o) Det er lov!
ruffen
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------