Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barn som pendler

Å pendle mellom to hjem er ganske vanlig i dagens samfunn. Men det kan være en utfordring både for liten og stor. Her kan du dele dine erfaringer med andre.
Finnes det noen lov ang transport og sånn når barnet pendler?
23:32 5.01.2007
JEg mener, er det noen regel som sier at mor og far skal møtes på halvveien eller noe?
Anonym
Sv: Finnes det noen lov ang transport og sånn når barnet pendler?
21:25 6.01.2007
Pengemessig kommer det ann på inntekten til hverandre. Ellers kan man fastsette dette i mekling....
Personlig syntes jeg foreldre som har barna bare 2hver helg henter og bringer.
Her har far nylig flyttet til andre siden av landet og han ville jeg skulle komme å hente sønn vår der oppe og betale bilett og greier....
Overhode ikke. Han har selv valgt å flytte pga tilbud om jobb.Han hadde godt bet jobb her så jeg ser ikke mening i det annet enn han er arbeidsnarkoman....Voksne folk må begynne å ta konsekventer av sine handlinger....
Angelica 4pp
11:00 13.01.2007
men så kan du snu på det da...

Her var det mor som flyttet to og en halv time unna far... og tok med seg dattern..
men hun har ikke sertifikat, så pappaen må bruke 5 timer i bil annenhver helg og dekke ALT drivstoff selv..dattern er 3 1\2år nå...
Hun hade kjærste en stund og da møttes vi ca halvveis(oslo)
Dette fungerte KJEMPEFLOTT...
men nå er hun singel igjen, og da må vi hente igjen...
Har snakket om at hun kunne ta toget til oslo og møte oss når hun fikk nytt bilstet, men det har hun hatt LENGE nå... fremdeles ikke begynt og møte oss, og sier NEI når vi spør...
Blir så fortvilet.. en ting er ihvertfall sikkert... er "greit" frem til sommern, men når vi har fått baby, så har hun bare med å møte oss..
For 5 timer i bil med baby annenhver helg kommer ikke på tale, og heller ikke at jeg skal sitte her alene hver gang pappaen skal hente.. da får hun komme halvveis ja...
Sånn..litt frustrasjon ut...
Mochicka 23.06.07 <3<3
14:15 13.01.2007
Du bommer kraftig. For det første så sier loven at det er den som har samvær som skal stå for henting og levering av barnet. Om de vil kan foreldrene avtale annet, men det er ikke et krav at den som har hovedomsorg skal møte dere på halvveien.

Når det gjelder utgifter skal disse deles etter samme brøk som bidraget. Den saken er grei.

Barnet er hos dere annenhver helg, og du klarer ikke noen timer alene med den lille? Skal du da evt. være grunnen til at det er slutt på samvær?

Har du tenkt tanken at mor som faktisk da har barnet mesteparten av tiden trenger litt avlastning? Du har jo avlastning for ditt barn hele tiden.
Anonym
20:39 13.01.2007
Utgifter på reisevei til barna Evt da en viss lengde selvfølgelig. Kan fasettes som dom hvis en nekter. Det deles da utifra hva foreldrene tjener....!
Angelica 4pp
15:51 26.08.2007
Hvilken lov finner du den paragrafen i? Jeg har aldri lest at det står at den som har barna 2.hver helg skal hente og bringe???

Joda, skjønner godt at mor som har barnet hele tiden trenger litt avlastning, men det er da ikke det det står på her i gården i alle fall.. Her flyttet mor først 10 timer unna med bil, 6 timer totalt med fly.. Nå flytter hun ca 2,5 time unna... Mener du at vi som skal ha barnet MÅ sette oss i bil 5 timer annenhver fredag og søndag?? Det har jeg aaldri hørt noen lov om.. Og mor hadde faktisk full mulighet til å flytte nærmere oss, noe hun valgte å ikke gjøre..

Vi har blitt enige om at vi henter og bringer annenhver gang, noe som fungerer utmerket, så langt.. Da får vi, som har samværet, også flere timer sammen med barnet når vi først har han i helgene..
Og avlastning, jeg vet ikke, jeg.. Når du leverer barnet ditt i barnehagen kl. 7.15 hver dag, og henter han igjen kl. 16.30, som sistemann i barnehgen... Avlastning får du i alle fall da...!
Når skal mor egentlig få tid til å være sammen med barnet sitt da???

Litt frustrasjon fra en stemor i helgene...
Anonym
21:50 22.03.2008
som oftest er mor for lat til å gidde å levere barna på halvveien..har erfaring fra det selv... er ingen lov om dette... men det er en paragraf om at reisekostnader skal deles likt(basert på inntekt) endelig får far noen rettigheter og !!
Jannisn
20:37 13.01.2007
Altså reglene gjelder endten mor eller far flytter.
Hvis far her evt krever å få henner til å hjelpe til økonomisk pga at hun ikke kan kjøre, har han all mulighet til dette.

Det er så trist for til syvende og sist er det den som har sammvær som må yte.
Men sånn som her var det far som valgte å flytte og verken jeg eller barna skal lide for det.Trist men sant så lider barna.

Faren til mine 2 kan kreve at jeg hjelper å betaler flyreisa, uansett hvor urettferdig jeg syntes det er.For det var kun hans valg pga jobb?????
Men jeg går hjemme ,permisjon uten lønn nå så da får han gjort lite.
Angelica 4pp
21:23 19.01.2007
Denne må jeg bare svare på...
Biomor flyttet til Nordland da hun var noen måneder på vei. Barnefar ble da sittende igjen på østlandet. Det tar ham nå 2 timer med tog til Gardermoen, 1 1/2 time på fly for så å kjøre 3 timer med bil for å komme til mor. Barnefar har nå møtt ungen 4 ganger, på to turer opp dit. Er DET rettferdig da???

Han hadde faktisk ingenting han skulle sagt hverken når ungen kom eller etter. Han sitter bare pent å venter på at ungen skal bli stor nok til at han kan bli kjent med henne på tomannshånd. Her valgte faktisk mor selv og ødelegge enhver kontakt for far og barn. Ikke at jeg skal dømme henne, for hun hadde sine grunner. Og det er helt greit. Men jeg syns da ikke det er greit å bitche som at han ikke stiller opp når hun har tatt sine valg.

Og her i huset er vi enige om å DELE på utgiftene, sånn som de skal DELE på ungen. Syns det er flaut å lese at dere skal krangle om hvem som skal betale. Har dere først lagd en unge sammen burde dere vel komme såpass godt overens at dere klarer å dele utgiftene og uten å krangle om det.

At far velger jobb langt av gårde... Jaja.. Så valgte han vel det da??? På samme måte som enkelte mødre i Norge velger å flytte. Dere tenker for mye på dere selv... Tenk nå heller litt mer på ungen, og hvilket forhold dere tre faktisk skal ha til hverandre...
Anonym
09:26 20.01.2007
Ehhhhhhhhh må svare jeg da..............selvfølgelig er det trist når det skal være sånn at barna skal lide. Hos meg går det også med en hel dags kjøring for å hente barna på gardemoen fram og tilbake!

He he må le litt for det første er det ikke jeg som har valgt at far flytter og ser heller ikke poenget når han har godt betalt jobb her, MEN greit hans problem, værken jeg eller barna skal lide av den grunn men synd de gjør det.HVEM sitter å trøster ungene for de de ikke ser pappa nok, hvem sitter å må backe opp far og hans valg, jo jeg,HVEM sitter å må gå på alle ppt møtene alene, jo jeg,HVEM sitter å må ta vansklige valg for barna JO jeg SÅ VÆR SÅ SNILL Å IKKE KOM HER Å FORTELL MEG AT VI DELER PÅ UNGEN!
Og vi lagde ungen sammen men jeg kan liksom ikke se at han tar sitt ansvar her,har tilbudt han mer sammvær da han bodde her men NEI jobb er viktigere.
SÅ unnskyld meg at jeg blir litt uvel av å lese innlegget ditt hvor jeg skal liksom sitte å slite økonomisk pga hans valg.Det jeg sitter med er kontantstøtten,barnetrygd å bidrag, så ikke kom her å si at jeg skal yte meg mer der.

HAN skulle vel kanskje tenkt litt mer på barna og ikke seg selv da han valgte å dra.Fytti katta er det mulig å ha så lite vinkelsyn!!!!!?
Angelica 5pp
20:42 27.08.2007
Kvifor kan man ikkje berre dele på utgifene. Så slepp man å krangle om det. Her deler vi på køyringa. Om eg flytter lengre unna vil det fortsatt bli deling på utgifter ved henting/bringing, man flyr kvar vår vei.
riwer
23:39 28.08.2007
Kan jo referere litt.
Vi har vært i mekling ang sammvær, flybiletter og lign.
Han som far måtte fly 2 timer ned hit for å møte barna, hente de og fly opp igjen med barna, igjen fly ned hit med barna etter sammvær. At jeg som mor til flere har ikke mulighet å kapasitet til å fly med barna opp dit, ikke aktuelt en gang. Igjen ble dette vedtatt på mekling at far må stå for andsvaret av henting og bringing av barnet. At jeg kjørte barna da de bodde her gjorde jeg gjerne, men å bruke 2 timer til gardemoen, 2 timer venting på gardemoen, to timer fly opp, to timer til med venting, to timer ned igjen, og to timer hjem.................12 timer det. Niks! Jeg har også andre barn her hjemme som forventer at jeg skal være her.

Ang betaling av flybilett gjør han pga inntekten.

"Alt ordner seg " sa han til ungene før han dro. Ja virkelig, han har sett barna 4 ganger på et år. Ikke akkurat det beste utfallet for ungene vil jeg si.
**Angelica**
17:00 23.12.2007
jeg skjønner jo godt at advokatene tjener seg søkkrike på forvirrede aleneforeldre, som av forskjellige grunner mener de ikke for det som de vill, jeg skjønner ikke over hode de lovene som gjelder i dag, men det er kansje like greit, ellers ville det jo ikke være muliget å krangle

når man lager ett eller flere barn, så er man som regel to om det. å da skal man vell være to om å dekke de faktiske utgifter til dette uansett inntekt. er det så jævli vanskelig å forstå at det skal deles på to, uavhengi hvor i landet du bor. men nei, da er det å finne det i låven som kan brukes. slutt å tenk på dere selv, men tenk på barna å ikke bruk dem som våpen i en krig med bare tapere
xfiles
22:09 1.09.2007
Reisekostnader skal dele forholdsmessig etter inntekten til foreldrene. Se forøvrig Barneloven, kapittel 6 om samværsrett, § 44, der står det uttrykkelig.

Jeg lurer imidlertid på hvor i barneloven det står at den med samværsrett skal være den som henter og bringer barnet.... Har aldri sett at dette har stått noen sted i barneloven, og tviler sterkt på at dette står nedfelt i loven, for det er jo rett og slett ikke rimelig. Men det er noen her blant innleggerne som hevder dette, så : hvor i barneloven står dette da???
Anonym
10:37 20.09.2007
Se på brosjyren "Reisekostnader ved samvær" som finnes på Barne- og likestillingsdepartementet sine sider.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2001/Reisekostna der-ved-samvar2.html?id=87798

Her står blandt annet:
PRAKTISERING AV BESTEMMELSEN:

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet.

Dvs: Man kan selv bli enige om en løsning, men blir man ikke enig er det samværsforeldren som fysisk må sørge for henting og levering. Bostedsforeldren kan bli pålagt å medvirke. Dette vil typisk være tilfelle der barnet selv skal reise med tog/buss/fly. Bostedsforelder kan da bli pålagt ved dom å levere og hente barnet på flyplass/togstasjon/busstopp.

Dette følger ikke direkte av lov, men av rettspraksis.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------