Begavede Barn
På oppfordring har vi opprettet dette forumet slik at foreldre med spesielt begavede barn kan diskutere og utveksle erfaringer.
Å lære et barn å lese eller ikke.. |
01:36 11.01.2007 |
|---|---|
Datra mi er 3 år og kan en del bokstaver, en gang vi satt på bussen, skjønte hun at det stod stopp på stoppknappen fordi hun sa bokstavene høyt. Jeg skjønner at om vi vil, så kan vi lære henne å lese, men jeg er rett og slett redd for at hun skal kjede seg på skolen, og vil ikke foregripe begivenhetene. Men samtidig så blir jeg mørk i samvittigheten, når jeg ser at potensialet og interessen er der, men på en måte ikke har lyst til å gjøre noe med det, samtidig som jeg har det. Jeg husker opp gjennom skoleårene, da jeg kunne mer enn de andre, så blei jeg som regel hysja på, for å "la de andre få slippe til", og har alltid følt at jeg har blitt sett på som en bedreviter; kunnskap skulle altså være noe negativt! Historien til stoltmammatil2princes gav meg litt å tenke på, både i ene og andre enden, kan du si. Jeg var av den typen som kjeda meg på skolen fordi jeg kunne lese før jeg begynte der, og trengte ikke å jobbe så mye for å få resulater. Som henne, så fikk jeg kjenne det på meg da jeg begynte på vgs, heldigvis klarte jeg å tilegne meg en viss studieteknikk, så vitnemålet er jeg fornøyd med. Er det ikke urettferdig av oss å ikke utnytte vår datters potensial, når vi ser at hun liker det? Spesielt i denne alderen, hvor de suger til seg kunnskap? Jeg er kanskje litt redd for andres reaksjoner, når vi har fortalt til enkelte at hun lærer bokstaver, så har de svart med "åja" og "ja det var jo tidlig da". Ingenting om at hun faktisk er flink, for det er hun. Og kanskje er jeg redd for at hun skal bli møtt med noe av det jeg har blitt, nemlig den litt jantelovaktige "jasså, så du tror at du kan noe?" Jeg vil gjerne ha noen seriøse kommentarer, gjerne fra folk som har lært sine barn å lese, eller som selv lærte å lese tidlig. Fordeler og ulemper. :) |
|
| Anne-B-Lille Tyggis i Magen:D | |
Sv: Å lære et barn å lese eller ikke.. |
15:16 11.01.2007 |
|---|---|
Hvis hun har LYST til å lære å lese synes jeg dere skal gjøre det. Det er jo faktisk ikke veldig uvanlig at barn kan lese når de begynne rpå skolen, så hun blir nesten helt sikkert ikke den eneste. Da min yngste jente begynte på skolen hadde de ulike lesebæker etter barnas nivå, sånn at alle hadde noe som passet for dem. Etterhvert kunne de som var nybegynner bytte ut nybegynner--bøkene med de som de mer "viderekomne" brukte. Jeg er egentlig litt forundret over dette så mange skriver om at barna ikke får tilpasset undervisningen - det er ikke min erfaring. Men hvis det bare er for å få et "flinkt" barn, er det ikke noe poeng å presse på med lesetrening så tidlig. Det har ikke noe for seg. Men det virker jo på meg som om datteren din synes det er gøy, og har evnen, så da kan dere jo hjelpe henne litt. Det fins jo pc-spill for leselæring for barn, kanskje hun kan leke seg litt med noe sånt? |
|
| La Perla | |
21:24 11.01.2007 |
|---|---|
Takk for svar! Jeg er 22, og det vil si at det er 16 år siden jeg begynte på skolen, så det kan umulig være slik nå, som det var da. Det med å få et barn som er flink, det er noe jeg er veldig redd for å få på meg, at vi presser henne til noe hun ikke er moden for. Hun begynte tidlig å bruke språk, og da jeg nevnte det på gruppekontroll en gang, så jeg bare hvordan de andre veksla blikk, og det er noe av det ekleste jeg har opplevd. Men hun syns jo det er gøy! Så jeg tror at vi skal øve litt på bokstavene, hun liker responsen hun får når hun får til, og vi koser oss jo sammen. Sjøl føler jeg at det blir litt urettferdig å "snyte" henne for den lærdommen. :) |
|
13:06 12.01.2007 |
|---|---|
Vesst ho har løst så lær ho å læs... frøkna mi på to og et halvt e vældi ivri på bokstavan nu... men e ikke nå strukturert læring vi hold på med.. bærre leka med kem det e sine bokstava... å ho ser bokstava over alt, som ikke mammaen legg merke tel ;D Æ har to storebrødre og hadd læst læseboka mange ganga før æ bynnt på skola... trur ikke det va nå ulempe akkurat... anna enn æ huska at æ skjønnt ikke koffør æ sku ta opp boka når æ kun det utn at det som sto der ;D Ei av di første sian da ;D |
|
| Snupidupi | |
22:03 13.01.2007 |
|---|---|
Syns man ikke skal nekte barn å lære sånn som de gjorde med oss(28 år) Jeg kunne bokstaver jeg men det var noe som måtte skules for foreldrene skulle jo ikke LÆRE barna å lese. La nå barna få utvikle seg er min mening men jeg er jo ikke noen ekspert :) |
|
| Herkules | |
20:30 19.01.2007 |
|---|---|
Hei.Hadde selv lært meg å lese da jeg begynte på skolen i 1973(dengangen skulle ingen kunne lese før skolestart),og har selv 3 barn som har kunnet lese,skrive+legge til og trekke fra enkle tall før skolestart.Kan ikke se det har vært noe problem for noen av dem,og interessen for skolearbeidet har de beholdt.De jobber konsentrert på skolen og er gjerne raskt ferdig med oppgavene.I mange land starter jo skolegangen tidligere enn her i Norge.Tror ikke barna er spesielt begavet fordi de viser interesse for tall og bokstaver fra så ung alder,de sluker jo gjerne all informasjon som små svamper.Vi er muslimer,og våre små lærte korte Koranvers på arabisk med engang de begynte å snakke litt. |
|
| sak66 | |
20:35 19.01.2007 |
|---|---|
Glemte å få med at på vår skole har de også kunnskapstilpasset opplæring,tre vanskelighetsgrader med ekstralekser og oppgaver for de som vil ha det. |
|
| sak66 | |
21:39 19.01.2007 |
|---|---|
Hei, og takk for mange og fine svar! Vi pusler med litt bokstaver for tida, og setter dem sammen til ord, så får vi se etter hvert da, om hun fortsetter å synes at det er interessant. :) Om noen har noen konkrete tips til hvordan jeg kan gå fram, så tar jeg gjerne i mot det. Så at noen her skrev at barn ikke nødvendigvis er begavet bare fordi de viser interesser for bokstaver osv, og det er jeg forsåvidt enig i, jeg har ikke inntrykk av at min datter er et geni på dette området. I denne alderen suger de jo uansett til seg all mulig kunnskap, men jeg valgte å bruke dette forumet fordi jeg tror at de fleste som går inn her, ville se innlegget mitt. Det er ikke så stor trafikk her at det ville ha forsvunnet i mengden, som feks på skravle. :) |
|
00:13 20.01.2007 |
|---|---|
Det er viktig å lære et barn når barnet selv er modent for det. Spesielt når det gjelder lesing. Venter man for lenge når det gjelder tidlig-modne-barn kan de miste motivasjonen og rett og slett få problemer med å lære å lese og skrive når de begynner på skolen.... Dette finnes det dessverre veldig mange tilfeller av.... Verdt å tenke på... |
|
| MummyMorMamma | |
21:05 15.08.2007 |
|---|---|
Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, men har faktisk ingen betenkeligheter med å oppmuntre barna til å lese. Jeg tror det er vanskelig å lære et barn å lese hvis det ikke er klar for det. Vi leker masse med bokstaver og tall og knytter bokstavene til navn og personer. Barna stortrives med denne leken og begge mine barn kunne alfabetet da de var ca. to (noe som forøvrig ikke er noe mål i seg selv). Vi forsøker å legge til rette for aktiviteter som vi alle synes er kjekke å holde på med. 1.5 år etter bokstavene var på plass så kunne gutten vår lese. Det har han allerede hatt masse glede av. Han vet at språket betyr noe, og har egeninteresse av å lese plakater og skilt som gir mening. Jeg kommer nok til å følge med når han begynner på skolen om to år slik at også han får tilpasset undervisning selv om jeg mener at det er en selvfølge at han skal få det. Jeg er altså optimistisk. Stå på - det er morsomt å leke og lære, og evnen til å lære kan de ha nytte av bestandig! |
|
| mkh_74 | |
09:45 17.08.2007 |
|---|---|
Mange barn er interesserte i bokstaver og ord når de er små, så dette trenger ikke bety at det er et "vidunderbarn". Ikke tenk så mye på dette, la henne styre dette selv. Og man trenger ikke lære disse barna å lese, de lærer det av seg selv. Jeg ville ikke lært "normale" barn å lese før skolestart. |
|
| lubine | |
12:00 12.09.2007 |
|---|---|
begynte selv å lese da jeg var 3,5 år, og det var på en måte litt dumt... Begynte på skolen et år for tidlig fordi jeg kunne lese,skrive og regne, og trengte flere utfordringer enn jeg fikk i barnehagen. Men det var på mange måter også dumt, fordi jeg brukte det første året på skolen på bare å sitte og gjøre ingenting. alle de andre skulle jo lære det jeg allerede kunne, og jeg fikk altfor lite utfordringer. ble plassert i et hjørne med en mattebok for andre klasse og noen bøker, og så ble det forventet at jeg skulle klare meg selv. følte meg mye utenfor de første årene, før ting jevnet seg ut. Skulle heller ønske de ventet til jeg var 7 år, og satte meg rett i andre klasse. det året i første klasse gav meg ihvertfall ingenting annet enn frustrasjon og kjedsomhet ; da kunne jeg heller vært i barnehagen og lekt og kost meg... Men for all del, hvis et barn ønsker å lære å lese er det ganske umulig å nekte dem det. de plukker det opp og hvis ikke du lærer det til dem så lærer de seg det fra noen andre, på tv e.l. Lykke til =) |
|
| Sauen ble mamma 6/9-07 =) | |
09:14 17.09.2007 |
|---|---|
Jeg har samme erfaring som deg når det gjelder egen skolegang, og har ikke gjort annet enn å svare på spørsmålene til storesøster når hun sitter med bokstaver. Nettopp for at de første årene på skolen ikke skal bli drepende kjedelig. Nå begynte hun på skolen i høst, og de skal begynne å lære bokstaver i desember!!! Jeg gir ikke så mye for de fine ordene om individuell opplæring ennå. Det skal de få bevise først. Jeg er bare glad for at hun ikke kan mer, selv om hun nå leser litt i bøker på egen hånd. Hvis du begynner så tidlig å lære henne å lese, må du være forberedt på å mase på oppfølging resten av barneskolen ihvertfall. Muligens bør du vurdere privat skole, hvor fremgangen er litt raskere enn i vanlig offentlig grunnskole.. |
|
| MammaTil2 | |
21:53 14.10.2007 |
|---|---|
Jeg kunne lese da jeg var mellom 4 og 5, uten at noen meg. Jeg var genuint opptatt av bokstaver og ord fra jeg var liten og er det ennå:-) Husker at jeg leste høyt fra avisen hver dag for pappan min. Men jeg hadde også et barns nysgjerrighet og syntes det var kjempespennende den dagen jeg begynte på skolen:-) Så det trenger ikke nødvendigvis å bli kjedelig for barn på skolen selv om de er litt tidlig ute med ting:-) |
|
| Attpåklatten :-)™ | |
12:51 5.11.2007 |
|---|---|
Hei :) Tenk slikt et forsprang du kan gi barnet ditt ved at det forstår bokstaver og kan å lese? Tenk så mye hun har mulighet til å lære gjennom språket. Kanskje lærer hun å skrive tidlig også, kanskje kan hun lettere lære matematikk og andre fag når hun begynner på skolen fordi hun ikke behøver å bruke masse energi på å lære å lese. La barnet ditt utvikle seg i det tempo det selv ønsker, det å ville lese er vel et sunt og nødvendig ønske? Får hun i tillegg en flink lærer på skolen så vil nok dette gå kjempefint :) Tenk så mange positive leseopplevelser barnet vil få :) |
|
| Spent:) | |
14:40 5.11.2007 |
|---|---|
Lær henne å lese! Det er kjempegøy å være liten og å kunne lese!!! Selv lærte jeg det "med morsmelken". Pappa snek inn kunnskapen samtidig med alt annet, det var aldri snakk om å sitte og gi meg leksjoner. Jeg leste og skrev fra jeg var tre. Dessverre ble jeg fryktelig lat på skolen, MEN dette kunne nok vært unngått, og jeg tror dagens system (i hvert fall i teorien) er bedre til å ta vare på de sterke barna også. Men latskap eller ei, jeg ville ikke vært den barndommen foruten. det er fantastisk å være liten og kunne fordype seg i alt man er interessert i. Jeg brukte kunnskapen i leken også, og var en berikelse for barna rundt meg, vi hadde det kjempemoro. Husker blant annet at jeg lagde plastillinadyr med innvoller inni (alt på riktig plass), og opererte. Lærte bort mye til de andre barna også. |
|
| Kufiolilla | |
13:17 9.11.2007 |
|---|---|
Jeg tenker noe av det samme selv. Vår treåring kom hjem fra bhg og ramset opp hele alfabetet her om dagen. Vi blir nødt til å spørre om han har lært det der, for vi har ikke lært ham det! Vi har vist ham bokstavene i navnet hans og forbokstavene til resten av familien, så de kjenner han igjen, men hele alfabetet da!! Ble helt paff, jeg. Er dette et tegn på at han er blitt mer bevisst bokstaver, eller er det rett og slett at han har god hukommelse og kan ta ting på rams når han har hørt det mange nok ganger. Ikke godt å si... |
|
| Rampestreken | |
01:18 26.11.2007 |
|---|---|
Oi, så kjekt å se at jeg har fått flere svar! :)) Datra mi kan nå alle bokstavene i alfabetet, og det viste seg å være ganske nyttig, for i det siste har hun interessert seg veldig for pianoet. Vi har satt på teipbiter på tangentene med navnet på notene, så nå lærer hun seg hva de heter. Interessen for bokstaver og lesing har gått veldig opp og ned, nå er hun inne i en periode hvor vi ikke driver så mye med det. Hun er 4 år nå, og har lært seg å skrive navnet sitt i høst, nå i det siste har hun skrevet det baklengs. Artig, syns jeg. Jeg tror det er en kunnskap som modnes litt, for plutselig kunne hun skrive navnet sitt, uten at vi hadde øvd på det i tida før. Så har prøvd å få henne til å forstå at bokstavene er lyder, som sammen blir til ord, men det virker ikke som at det har sunket helt inn. Det kommer nok. Hun er glad i bøker, og jeg tror det vil være stor stas for henne å kunne lese selv. :) Jeg er nok litt redd for janteloven sjøl tror jeg, men nå har jeg bestemt meg for å ikke bry meg om det. Om det å lære å lese er noe som hun finner glede i, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal la antiintellektuelle få ha så mye å si i den saken. Så det! :) |
|
| Anne-B har to stasjenter! <3 | |
13:18 29.11.2007 |
|---|---|
Norske barns leseferdigheter er langt under pari, vi er på 35. plass på siste undersøkelse. Mon tro om det kan ha sammenheng med norske foreldres generelt forblindete forhold til kunnskap og læring, nemlig at det er skummelt og barndomsfrarøvende? |
|
| sug lut | |
22:05 29.11.2007 |
|---|---|
Anbefaler deg å se på www.lesesenteret.no Har ikke vært inne selv enda, men fant det i nyeste utgave i foreldre og barn. Der stod det en artikkel , om å lære barn bokstaver, men mer som en lek. Slik at de får interesse for det, og det vil gi dem en fordel når de begynner på skolen. |
|
| *Mathilde* | |