Min fikk kopplat på lyd den 12 juni så hun har hørt i 7 månader nu. Begynner o snakke litt faktiskt! Ord som ha det, hej, mamma... Hur er det med jenta deres? Snakker hun, setter hun på sig den selv? Har hun på begge sider?
hun har på begge sider. setter de på selv, skifter batteri og styrer med disse klistre merkene. snakker litt og forstår en del. går litt sakte siden hun var helt døv i 3 år. Hun har en del lytte å tale trening i barnehagen. Begynner på skolen til høsten så det blir spennende.
Kun tale. Litt enkel tegn til tale. Gleder meg til hun setter di på selv jeg, slitsamt o springe efter o passe på att dom sitter. Så spennende med skole da!! Gruer du dig? Hun var født døv eller? Vilken grunn? Jeg fikk en virusinfeksion når hun var i magen, CMV heter den. Bor dere i oslo?
hun er født døv. de tror kanskje det er et arvelig gen. både gleder å gruer meg til skole start. vi bor i kristiansund men tenker på å flytte ned til lillestrøm eller rælingen snart, tror desverre at det kan bli vanskelig å gå på skole her for henne siden hun var så stor når hun fikk lyd og bruker en del tegn.
Det går helt sikkert bra, det finns masse hjelp o få! Her i oslo er dom veldig flinke med uppfølging. Det tar ca 10 min o køre fra meg til lillestrøm! Dere følges opp på riksen, ikkesant? Vi ska faktiskt dit i morgen på kontroll. Til Ingeborg Ørn, veldig flink audiopedagog!
ja vi følges opp på riksen har fått tilbud om en ekstra kontroll også så de er veldig flinke til å følge opp. tror kanskje det er lettere å bo nærmere en stor by med tanke på kompetanse.
Prøvde dere høreapparat først da? Vi har nå hatt apparatene i 1 uke,men tror ikke Frøya hører noe med de på.Er henvist til rikshospitalet,men vet ikke når vi får komme dit enda da.Det blir i allefall spennende framover!
Zia fikk också høreapparat først, men det hjalp ingenting. Da lovade de oss operasion inom 3 månader men jag tror bare det gick sirka 2. De er veldig flinke og raske med barn, fordi det er så viktig før utvikklingen att dom har hørsel!
Heisann! Da har vi vært på riksen for første runde ang CI. Blir spennende dager nå fram til vi får svar på prøvene vi tok.Sykepleieren vår der mente nok att vi må tilbake i løpet av 14 dager for runde 2. Noen som vet hvor lang tid det tar til hun får operasjon hvis hun kan opereres?
Tror det tog ca 2 månader, barn prioriteres! Håper det går fort for dere, kjedelig o vente! Som jeg skrev sist, veldig glad for denna chansen Zia fikk, helt fantastiskt for henne o høre! Lykke till, vill veta hur det går!
Stor Klem!
Husker ikke riktig, men man går igjenom hur ting funker. Masse informasion, så det er bare og spørre om allt du lurer på! Du får velge vilket sorts implantat du vil ha, det finnes 2 og velge mellan. La mig vete hur det går, kanske du får dato for operation!!! Jeg fikk det på møtet efter hørseltesten.
Vart i landet bor dere?? Vi bor i Oslo, så det er nær Riksen.
har hun lært seg noen nye ord da? her går det frem over virker som hun forstår mer enn hun sier. Hun er blitt en raser på tegn så vidt jeg henger med når hun blir ivrig.
Ja her hender det masse! Hun førstår mer og mer, kjempegøy! Hun tar tegn fort også, jeg tenkte ta en tegn til tale kurs til høsten! Har dere flyttet enda?
Nei. de har fått assistenten fra barnehagen til å begynne som assistent på skolen til høsten. Og vi har fått tegnspråk lærer med 30 vekt tall tegnspråk som er i barnehagen 3 ganger i uka og hun skal bli læreren hennes til høsten. Så vi skal prøve første klasse her. Men etter det så får vi vurdere det igjen, hun får jo mer og mer behov for å kunne snakke med venner og da er det nok lettere i et miljø der flere kan tegn. Fint med tegn til tale kurs, har familien deres vært på slike kurs å?
Heisann!
Da er vi endelig hjemme igjen,med vår lille "Dumbo"....
Alt har gått bra,og har fått time til lydpåsetting 8 juli.
Spennende tider!
Så dere reaksjon med en gang dere fikk lyd?
her kommer en bønn til dere, vær så snill å la barna deres lære seg tegnspråk, og lær det selv også. På den måten vil dere få helt normale, selvstendige, og livsglade barn som får brukt sitt potensiale og sine evner. Tegnspråk er et naturlig språk for døve, det er nøkkelen til utvikling og læring, enn et talespråk som aldri vil kunne fungere 100% for dem. Ved hjelp av tegnspråk vil barna kunne uttrykke seg like nyansert om opplevelser og følelser som hørende gjør på talespråk. Tenk dere selv hvordan det er å basere livet sitt på en usikker kommunikasjon. La barna lære seg tegnspråk, som er et språk de vil beherske 100% og være avslappet med og bruke humor med.
Lær dere selv og barna tegnspråk så gjør dere en barna en kjempetjeneste, og barna vil være dere evig takknemlig. Vil ikke skremme dere eller gjøre dere sint på meg, men jeg brenner så veldig for dette, og valget dere tar er så avgjørende for barna sin framtid. La ikke barna vokse opp med fokus på at lyd er det som teller her i livet, la dem ha barndommen sin med fokus på å være barn, lek og moro. Livet er så mye mer enn hørselen.
Det er selvfølgelig flott om barna får lydtrening og lærer seg å snakke med talen sin, dette letter mye i forhold til storsamfunnet. Men ha ikke for mye fokus på dette, det viktigste er at barna har foreldre som aksepterer dem som døve eller tunghørte, ikke som "krever" at barnet skal lære seg å høre og snakke for å bli normal.
Det er dessverre for mye ensidig informasjon foreldre til døve barn møter i det offentlige. For eksempel rikshospitalet. Ja visst er det flott om barnet kan høre noen lyder igjen, men dette kan ikke være det største fokuset. Det viktigste er at de blir akseptert som døv, og får aksept av det faktum at tegnspråk er et flott, verdifullt, naturlig språk for personer med dårlig hørsel. Et språk der de kan være avslappet uten å måtte konsentrere seg og delvis gjette seg til hva som blir sagt. Dette er en veldig slitsom form for kommunikasjon.
Ønsker dere lykke til videre, dere er de beste foreldrene til barna, ingen tvil om det. Men vokser de opp med foreldre som er villige til å lære seg tegnspråk og som kan kommunisere med barnet sitt på en naturlig måte, vil dette være en stooooor bonus for dem.
Hilsen meg som ikke selv er døv, men har døve i familien og jobber med døve barn.
Anonym
Sv: hørselstap
10:14 25.02.2007
Hei
Er heilt enig med deg anonym.. Har sjølv ein sønn på 4, snart 5 år med høreapparater. Han er sterk tunghørt. Vi lærer han både tegnspråk og tale.. Jeg føler det er vansklig for meg å ta ein avgjørelse på om han bare skal få tale eller tagnspråk så vi lærer han begge deler så kan han få velge sjølv hva han trives best med...
Anonym
Hørselstap pga fødsel?
09:13 6.05.2007
Noen som har opplevd hørselstap pga for lite oksygen under fødsel her?
Hører ok på 500Hz, nesten ikke på 2000 Hz og ok igjen på 4000 Hz...
Eldstedattera mi opplevde noe av det samme, hun hadde oksygenmangel/forurenset fostervann i lungene da hun ble født, lå på spes.respirator og vanlig respirator i 6 uker og fikk oksygen i "nesebrille" til hun var ca. 15 mnd. hun er nå døv, men det kan også skyldes tidobbel dose antibiotika (sykehustabbe) da hun var noen dager gammel.
Hei.
Har lest igjennom litt av det som står. Det er noen som anbefaler på der sterkeste tegn språk.Vi har vært på to monduler med tegnspråk vi syntes at det var kjempe bra. Mrn det sverre får vi ikke fortsette "for det koster for myer for kommunen" for vi må reise ned til møller.PPt mener at tegn til tale er nok for dattra vår, men hadde vi ikke vært der nede hadde vi ikke kunne halvparten av det vi kan. Vår datter "kan ca.45 ord" noe av ora er uforståelige for dem som ikke kjenner henne. Vi får i dag ca. 12 timer å året med tegn til tale kurs.Mot at vi kunne ha fått 100 timer nede på møller. Hun er under utredning for auditiv nevropati. Er det noen som vet hav som er vanlit å bruke som kommunikasjons middel. Vi kan ikke per i dag kommunisere med henne uten tegn. Er det noen som vet om det går ant å få ci,med et sånt tap??Dem har målt ved 2 års alderen på BRA 35 tap. men skal ta ny BRA. for dem mener at det kunne ha skjedd mye i hjernen når det gjelder utvikling.
Det ble kanskje litt mye.
Men jøjje meg for en kamp vi har hatt. Er sikkert ikke alene om det..
De kursene på møller er det foreldreopplæring på tegnspåk med en pakke på 40 moduler, hvis det er det ta kontakt med AC Møller de skal kunne hjelpe dere overfor kommunen, hvilke utgifter er det kommunen har på dette ?? Jeg ble nyskjerrig, er selv i modul 34
Hei.
Har snakka me utadtrettet avdeling.Dem mente at jeg skal henvende meg til PPT.i hjemkommunen for det er i gjennom dem man skal søke. Men når dem ikke er på hvår side, så blir det vanskelig. Jeg vet at juridisk sett er det til syvende å sist vi som hr det siste ordet. Men når jeg prater med dem på møller sier dem at dem må ha søknaden fra PPT. Så Vi føler oss liten å maktesløs. Hadde det ikke vært for barnelegen på UNN hadde vi ikke vært på mondul 1 og 2. Vi klaget til henne at vi syntes det er vanskelig å kommunisere med datter vår å dermed søkte hun oss ned til møller får tegnspråkopplæring, men det mente PPT at det var galt for søknaden måtte gå i gjennom PPT. Så dem på PPT har avbestilt opplæringen. Dem påstår at vi tar i fra henne muligheten for å utvikle et språk, men vi mener at det vil styrke det. Dem klarer aldri å komme i nærheten av det møller kan tilby. Dem er så opptatt av hennes hørselskurve å ut i fra den er hun ikke en kanditat til tegnspråk, men det er som dem sier på høresentralen på UNN. at vi må se på hva hun nyttigjør seg av, som jeg skrev så er det umulig å kommunisere med henne uten tegn. Det vi ser i dag er en fustrert 4 åring, klarer dårlig å gjøre seg fortstått med for lite tegn.
Er bekymret i forhold til skolestart jeg vi at hun skal være en jente som skal lære seg fag som de som er i samme alder.å ikke skal lære seg å prate når hun skal begynne i første klasse, to år går fort.
Æ BEKYMRER VEL MÆ FOR MYE, FOR DET ER DET MAN HØRER HELE TIDEN . DERE MÅ TA TIDEN TIL HJELP SÅ VIL HUN LÆRE SEG Å PRATE...
Har jenta hørselstap eller er det en annen diagnose - jeg vet om barn som har kommet inn på skole/barnehage for døve som har diagnose afasi evt. afasi med tilegg. Ellers hvis dere vil lære ekstra med tegn anbefaler jeg www.tegnordbok.no, boka la hendene snakke, evt. ta kontakt med MØller for kjøp av DVDer og CD-rom med tegnspråk
Hei.
Hun har et hørselstap som BRA, viser et lite tap på 35.db. Men hun har forsinket myenilisering å det går under auditiv nevropati , det jeg har fått forklart er at hun hører noe lyd, men at gjern ikke klarer å tolke det til en forståelse,Det er nervetrådene som går fra øret å videre inn i gjern. Forsto du?? Vi tror dette sylles : Når jeg ventet henne gikk hjertelyden gikk ned til 108. Den lå jamt på 150+ -. Jeg hadde bare 14 dager i gjen til terminen. Jeg sa til legen at det er stilt å det kjennes ut som at hun er dø i magen, kan ikke forklare det men det føltes helt stilt å rart ut. Men han sa at dette kunne være normalt i slutten av svangerskapet. Men jeg følte at det vatr noe som ikke stemte. Har tross alt to gutter som er 7år.10år.Når fostervannet gikk etter 14 dager ble jeg sendt til ss. Lå hele dagen med registrering å den viste monotom hjertelyd. Det endte til slutt med hasterkeisersnitt. Lå å tverrleie med navelstrengen rundt halsen, hadde jeg født henne hadde hun ikke overlevd. Vet i etter tid at lanvarig litt mangel på surstoff er senkomplikasjoner hørsel, syn og cp.Hun hr lett cp.Å 5+ i syn.Vekselsvis sjeling. Har vært i snakk med jordmor etter dette å dem tror også dette sylles for lite surstoff.
Jeg kjenner noen som har barn med lignende diagnose, barna hører lyd men hjernen klarer ikke å tolke det. MEN disse barna har gått/går på døveskole og foreldrene har fått opplæring i tegnspråk (foreldrepakke i tegnspråk på 40 moduler) så ikke gi deg, Bruk AC Møller ta også evt. kontakt med Skådalen kompetansesenter
AC Møller er døveskole og kompetansesenter i Tr.heim og har ansvar for Trøndelagsfylkene og nord-norge, Skådalen er et kompetansesenter og døveskole for østlandsområdet, jeg har selv et døvt barn og jeg kjenner noen som har barn med samme problematikk som du har
Hei.
Er det lov å spørre bor dere i trondheim?
Vet du om det barnet snakker? Er det barnnet gammelt i dag? Jeg viste jo egentlig det om møller.var kanskje litt trøtt å sliten i går.Har dete holt på lenge med tegnspråkopplæring?Jeg får en følelse av at det ikke er så mange fagpersoner her nord som vet så mye om dette. Vi bor ganske langt nod, eller som sagt så bor vi helt nor så langt du kan komme.I denne kommunen er det ikke noen med hennes funksjonshemming,40 år siden dem sist hadde en døv person i denne kommunen så dette er ganske nytt for dem.
Nei jeg bor ikke i Trondheim, bor i buskerud fylke men har døv datter på Skådalen kompetansesenter. De barna det er snakk om går på Skådalen, de har ikke velding mye tale MEN er meget flinke på tegnspråk de er 16 og 12 år gamle de er ikke søsken, de har gått mesteparten av skole/førskole på Skådalen
Vi begynnte med tegnspråk i 97 og har hatt 2 -3 moduler i året (av 40). Stå på lykke til videre
Jeg må bare spørre deg om hvor bor du? Hvis du bor i Møre og Romsdal Fylke, kan du komme til tegnspråkkurset på døveforeningen. Jeg kan ikke huske når, men jeg kan undersøke nær, hvis det er interessant. Eller tar kontakt med meg på mail. Christmas1112@hotmail.com :)
Kom hjem fra Oslo i går kveld! Ferdig med lydpåsetting,å alt gikk bare bra. Men det er visst litt skummelt med lyd synes Frøya... Blir redd å gråter når det blir for høye lyder rundt henne(eller når Mamma slenger ned dolokket for hardt...),å jo mere hun gråter jo reddere blir hun.Å gråter da enda mere... Hadde med barnehagen nedover også,synes det er litt greit at de også får litt info.Frøya begynner jo i bhg på august.Ellers har vi det bra,blir en masse jobbing framover.Blir spennende å se om hun klarer å finne noe nytte i lyden hun har fått nå da.
Hvem er det som "har dere" når dere er på kontroll?
Vi har hatt Ole,Ingeborg og Anja.Men hun skal i svangerskapsperm snart,så jeg tror det er en dame som heter Borghild som skal ta over for henne.Regner med at vi skal nedover igjen på september.
Nei,det var Maria Bunne.En svensk dame,veldig koselig.
Er fortsatt litt skummelt med lyd enda da...Men det er bedre nå enn hva det var i begynnelsen.Frøya er også sein motorisk,så hun har vanskelig for å holde hodet hele tiden.Dette gjør at det blir vanskelig å ligge på gulvet og spise mat da.De ramler jo av hele tiden...
Har dere ørehengere på apparatene? Madelen har apparatene festet på skuldrene for de detter bare av i barnehagen og når hun leker ellers hvis de henger på ørene hun har små å myke ører det er ikke plass til både briller å apparater.
Vi har også app på skuldrene,veldig myke ører her også...
Har litt problemer med at spolene ramler av også vi,men Frøya er jo ganske lita enda da.Hun er ikke så flink til å ligge på magen,å når hun ligger på ryggen ramler de jo av hele tiden.Så det blir mest at hun sitter i fanget.Også ramler de Ofte av når hun spiser,for da ligger hun i armene slik som "babyer gjør".
Men det må da bli lettere etterhvert.
"trener" dere mye på "lyd",å hvordan gjør dere det?
Siden madelen fikk lyd sent har vi øvd masse på lyd.Vi har ritualer med at vi tar lings lyder om morgenen vi begynte med at hun skulle markere om hun hørte nå gjentar hun dem. og så har hun lytte trening i barnehagen der de øver på å kjenne igjen lette lyder å lokalisere dem.
Ellers driver vi med speil og lager munn former og kjenner på luft fra munnen ved forskjellige lyder.Apparatene sitter bedre når de blir litt større.Her å detter de av flere ganger om dagen men nå setter hun de på selv.
Hvor gammel er Madelen?
Frøya er bare 10 mnd,så det er litt vanskelig "å trene" med at hun gir svar tilbake... Men vi ser jo at hun reagerer.Hun har ett slags lekepiano,når vi ser på det og det spiller synes hun at det er skummelt.Begynner ofte å gråte da.Gråt også tidligere når vi hostet,men det gjør hun ikke lengre.
Madelen har blitt 6 år men vi begynnte å øve når hun fikk apparatene.Det at dere gjør henne oppmerksom på lyd og viser henne hva som lager lyden er viktig nå når hun går rundt å hører mange nye lyder. det hjelper de å skille lydene fra hverandre madelen kunne å gråte av lyder før men nå er det mye bedre.
Jeg sitter og leser hele tekster, hva de diverse mødre skrev om CI. Noe om Møller.
Jeg er selv døv og er mor til en gutt på 3 mnd, som er hørende. Ok tilbake til den sak, som jeg har lyst å fortelle, hva jeg har opplevet med venner mine og CI,
Mange av venner mine tok CI og har fremdeles tegnspråk, siden det er fremdeles vanskelig for dem å klare uten tegn og forstå. Allerst viktig å gi barn både tegn og tale. Hva hvis en dag sier et barn, mamma jeg orker ikke å bruke CI. Søren du kan jo ikk tegn, hvordan kan foreldre prate til barnet, hvis CI tar av. Evt. i baden, på stranden, om natten. Hvis barnet våkner og foreldre må jo forklare, at nå er det natten. Må de jo finne CI og setter på. Slik at barnet kan oppfatte.
Viktig å fortelle at det fins to miljøer, som barnet kan velge - i døve- eller hørendemiljø.
Det er lett for barnet å leke, mens de er små, siden det krever ikke så mye kommunikasjon, men hva med i teenagerårige??
Husk alltid - CI betyr ikke, at barn blir hørende, de vil alltid være døv.
Tilbake til mine kjære venner- Hver gang de var på Riksen for å regulere lyd, kom de hjem med kraftig hodepine, som varer fra 2-4 dager. På grunn av uvane lyd, det kan kanskje derfor at noe barn gråter, når de hører en lyd, som de ikke har hørt før og kan være ubehagelig.
Jeg ønsker ikke å si negativ om CI, for det er jo enhvers valg. Det er forskjellige meninger om CI. Jeg er veldig imot CI, MEN synes at det er ok hvis venner vil ta CI, siden det er deres valg og kropp. Jeg støtter de venner uansett, så lenge de er i døve-miljø. Hvis noe vil vite mer om døve, kan de se på nettet : www.deafnet.no
Amerikanske foreldre bruker tegn til deres barn, før de begynner å tale, siden tegnspråk er fort å lære enn å tale. Det er bare en lille info.
Jeg vil bare fortelle og De må ikke tro, at jeg er negativ mot de foreldre, som har tatt besluttning for deres barn. Bare å minne på, at det fins jo, som Riksen ikke har nevnt om det. Bl.a. det fins døveskoler, døveforeninger, døveforbundet, :):):)
Anonym
Sv: hørselstap
19:02 9.08.2007
Jeg skjønner hva du mener.Vi tok det valget at hun skulle få ci men vi ser på det som et hjelpemiddel og ikke det at hun har blitt hørende.Hun er en døv jente med tegnspråk som første språk.Men vi håper at med ci vil hun utnytte lyd å kanskje snakke litt, det går sakte men sikkert fremover.Vi tok et bevisst valg om at hun skulle lære tegnspråk og være deltids elev ved døve skolen fra høsten når hun begynner på skolen og har vært på deltids opphold i døve barnehagene. flere vi har snakket med tror at etter opperasjonen er barnet hørende men det stemmer jo ikke.
Vi har valgt CI for at vi mener at litt lyd er bedre enn ingen lyd. Og for at vi bor på et så lite sted(8 mil fra Tr.heim,nærmeste døveskole),der det ikke er noe miljø i det hele tatt for døve.Vi vet at Frøya aldri vil bli normalt hørende,men det at hun kan høre noe synes vi er fantastisk! Så vi håper faktisk at vi skal "slippe unna" tegnspråk,men kanskje klare oss med tegn til tale(vet at det ikke heter det nå lenger,men kommer ikke på hva det heter)
Til Linda.
Det er det vi gjør også,snakker mye og viser mye.Så nå må alle som kommer til oss på besøk ringe på døra,og vente til Frøya kommer å åpner.... bla
Tror kanskje(håper i allefall) at hun skjønte at det var jeg som snakket til henne i dag! Blir lykkelig Mamma da!
Mors og fars stemme er jo noe av de første de kjenner igjen da.Husker hvor glad jeg ble når hun sa mamma for første gang og viste tydelig at det var meg hun mente.
Har ikke kommet så langt enda vi....
Men Frøya er ny med lyd enda,og det er vi også(skylder på det jeg...)
Men blir kjempeglad for råd og tips.Er jo litt en ny måte å "tenke\være" på,så det tar litt tid før man venner seg på det.
Begynner i bhg i morgen Frøya,så tror at det blir litt mer system på tingene da visst du skjønner hva jeg mener?
Madelen har å hatt kjempe nytte av barnehagen det er jo litt mer system der selv om foreldre kan gjøre mye er jo de som jobber i barnehagen utdannet til det å da blir det som regel mer system på ting. Madelen hadde sin siste dag i barnehagen i dag og begynner på skolen på Mandag haper det går like bra der som i barnehagen.Her å tok det tid til å venne seg til lyd båda for oss foreldre og Madelen.
Har ein sønn på 5 år som skal få CI i september.Han har hatt høreapparater i 3 år men hørselen er blitt verre.
Syns det er vanskelig å velge kva slags merke vi skal velge. Noen som har pos/neg erfaringer med MedEL og Nucleus freedom..?
Vet ikke hva jeg skal svare jeg men prøver nå vi har MedEL og er fornøyd med de.Vi slappa å ta det valget siden skaden Madelen har gjorde at bare det apparatet var aktuelt.Jeg vil råde deg til å snakke med personalet og les på hjemme sidene.Har hørt masse posetivt om begge så uansett hva dere velger blir nok det det rette apparatet for deres sønn.Tror ikke det er så mye forskjell på de når skaden ikke bestemmer hvilket apparat man må ha.Det apparatet dere velger er jo det dere blir vant til og da kjenner best.Lykke til med valget og opperasjonen.
Vi har nucleus.Vi valgte dette fordi det er litt mere holdbart,kraftigere.
Men så er det visst større og vises kanskje mere.
Legene på riksen sier at det spiller ikke så stor rolle hvilket merke du velger,for de er like bra begge to.Så dere må bare finne ut hva dere ønsker.
Dette får dere info om når dere er der,det er kjempeflinke folk!
Husk bare å ta med klær dere slipper å ta over hodet etter operasjonen,da det er litt vanskelig med påkledning etterpå...
Lykke til masse med operasjonen!
La oss få høre hvordan det går med dere da!
har ei jente på 18 mnd og ho e sterk tung hørt og ikke har språk.vi fikk høre apparater når ho va 4 mnd,men desverre så fungerer de ikke enda.vi prøvde å søke å få ci men vi fikk avslag.enda ho har kromoson feil som gjør at ho har en del plager.
Frøya har hjerneskade,men fikk ci likevel.
Hun har kanskje ikke så mye plager,men er dårlig motorisk utviklet.Dette gjør det litt vanskelig å få brukt ci`n så mye som vi ønsker.Hun må stort sett være i fanget når hun bruker de.
Men det går nå på en måte.
Hvilket sykehus hører dere til da?
ja det er lenge i mellom jeg er her...
ci går greit nå,lurer på om vi har litt for lav strømstyrke på.
Men vi skal på kontroll på januar,så vi gidder ikke å stresse med det nå i jula.
Synes det går sakte framover da,men det går vel i rykk og napp som alt annet.
Plages litt med at den ene Ci`n slår seg av,litt lett for at den kommer ute av stilling tror jeg.
Men dette fixer nok Ole på Riksen....
Nå er det lenge siden jeg har vært her. Er dere her fortsatt?
Hvordan går det med dere?
Her går det framover, har fått nye type apparater og merker forskjell. går strålende på skolen å, har begynt å lese.Ellers i andre fag er hun like flink som normalt hørende barn.
Hei!!
jeg har ei lita jente som ble født 22.des'07. hun var bare 6 uker gammel da hun fikk høreapparat. hun er nå 3 mnd og har nå begynt å bruke de nesten hele dagen.
hennes tap er på mellom 50-60db. noen andre med ca samme tap? lurer på hvordan det blir med språkutviklingen. og bruker dere tegn-til-tale/tengspråk?
Vi har fått ny type apparater. De er mindre og bedre.Mye lettere å bruke å.
Stolt mamma her nå ja. Var på kontroll på riksen på Fredagen.Hun ligger fortsatt etter andre ci barn men det er mindre forskjell nå.
Sykehus opphold er aldri gøy.
Håper det går bedre nå da.