gutten min har masse seborrè/småbarnsskurv i hodebunnen. Noen tips?
13:04 2.02.2007
Jeg har prøvd å smøre inn med både babyolje og matolje og jeg har plukket bort, men blir ikke kvitt det. Har hatt det i snart en mnd... noen erfaringer??
Sv: gutten min har masse seborrè/småbarnsskurv i hodebunnen. Noen tips?
16:31 2.02.2007
Jeg har gjort som deg, smurt inn med babyolje. Puttet på lue om natten, og brukt kam til å re det bort dagen etter. Men det tar lang tid før det forsvinner likevel..
00:04 3.02.2007
Gikk på apoteket og kjøpte noe som heter... hm... var det salisylsyre?
Noe lignende i allefall. Det er lagd spesielt for det formålet, og det så ut til å funke greit. Prøvde første gang i dag, men fikk bort nesten alt. Skal være på i 3-4 timer av gangen, evt. over natten. Så grer man forsiktig med en kam, før man skyller bort med shampo.
01:57 15.02.2007
bruker selv varm klut og olje og kam... den syren er skummel med tanke på øyne osv, så det tør ikke eg ivertfall.... slik skurve kommer og går uansett:)
19:14 16.02.2007
Vel min hadde det til han var 4-5 mnd, brukte olje å pilla vekk, men det tok lang tid! Den syra synes jeg var litt skummel så jeg brukte den ikke!
Så bare ta tiden til hjelp!
19:38 17.02.2007
VI har tatt på Natusan babyolje med en bommulsdott flere ganger om dagen, det hjalp. Nå er det nesten helt borte. Jeg har plukket bort litt da det har vært helt løst, resten har gått av når jeg har børstet litt og av seg selv. Han er 3,5 mnd nå, og har vel hatt dette en måneds tid (var ikke flink til å gjøre dette i begynnelsen).
13:04 4.03.2007
Har også brukt salisylolje. Det funket kjempebra. Tror det er ganske milde saker siden det anbefales å bruke på små babyer. Står i babyhylla på apoteket.
00:37 12.12.2007
sønnen min hadde også mase skurv. jeg dynket hodet hans med babyolje, så "børstet/gredde" jeg hodebunnen med en myk tannbørste. dette fungerte kjempe bra. vasket håret etterpå og tørket litt hardere enn vanlig. alt borte! ga ikke fra seg en enest lyd under behandlingen,
Anonym
22:59 12.12.2007
Brukte rød apobase i TYKT lag, istedet for olje til å få det bort (lot det virke og skrapte skurven forsiktig bort med lusekam), og smurte etterpå med gul vitapan i en ukes tid etterpå. Han har ikke vært plaget det siden.
10:05 6.02.2008
Jeg hadde velsa med meg i dusjen
-litt sjampo for å glatte hodebunnen og så masserte jeg
forsiktig i sirkler der hvor skurven var!
Brukte bare to fingre og var lett på hånden.
Hører kanskje med at det ikke er så mye hår på topplokket her ennå! ;)
22:41 13.02.2008
Vår hadde mykje skurv men det var nok å kjemme hovudbotnen med en kam etter bad.
Anonym
00:05 14.03.2008
Halloen!
Jeg bruker en mild/sensetiv shampoo fra frisøren. Har brukt den 2 ganger denneuka, og det ser ut til at det løsnier av seg selv. Ikke plukker jeg og ikke bruker jeg lusekam. Gutten min er 2 mnd.
13:47 19.03.2008
Smør hodet inn med vanlig vaselin og la det være på så lenge så mulig ( noen har det på over natta, men jeg syntes det ble for mye kliss så jeg smørte på om morgenen) , så vasker du det bort når du bader barnet. Funket helt supert på prinsessen vår. Har gjort dette en gang for 2 måneder siden og "skurven" er helt borte :)
07:39 21.03.2008
Dette hadde både gutten og jenta mi. Jeg fikk tips på helsestasjonen om å kjøpe en myk babybørste, fås på parfymeri. Denne grer jeg forsiktig hårbunnen med under hvert skift. Dette øker blodsirkulasjonen i hårbunnen og da vil skurvet slutte å lages. Først må du vel få vekk det som er der. Dette har fungert kjempefint på mine små:)
12:32 4.05.2008
Vaelin funker kjempebra, men bare husk å ha shampoo i håret før du har vann i håret. Ellers blir vaselinen nesten umulig å få vekk :o) Lurt å ha det på over natta, kan ha på en liten bomullslue så blir det ikke så mye kliss.
19:03 21.03.2008
Har ingen tips, men et spørsmål!
Datteren min er 5mnd, tror det er dette dere beskriver her hun har i hodebunnen, ser litt ut som fiskeskjell. Hva er det, og gjør det noe om det er der da?
Tenkte det ville forsvinne av seg selv jeg da, hun har kun hatt det i noen uker.
Anonym
13:55 22.03.2008
Min har hatt det i noen måneder. Jeg bare lar det være der, det går jo bort av seg selv.
20:32 2.05.2008
Jeg har prøvd med olje, men syntes ikke det funket. Så begynte jeg og smøre inn hodebunnen med a-creme. Nå er det helt borte. Smører om kvelden etter bad, og børster gjennom det mens hun ligger ved puppen;)
23:52 2.07.2008
jenta mi er 3 mnd, uten hår, med skurv.. Jeg gjør foreløbig ingenting.Blir laget veldig tykt har jeg babyoljen klar, men akkurat nå er det ikke til plage.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem