På oppfordring har vi opprettet dette forumet slik at foreldre med spesielt begavede barn kan diskutere og utveksle erfaringer.
Da poster jeg et innlegg her og venter i spenning om jeg blir angrepet?
08:48 19.02.2007
Begavede barn...hvorfor kan man ikke diskutere dette uten å måtte fremheve sitt eget barn? Ikke vet jeg...
Min lille gutt på nesten 4 mnd sier hei og mamma...jeg trodde ikke mine egne øre da jeg hørte det...ville ikke fortelle det til noen heller før min søster ringte meg etter at hun hadde passet han og sa: tror jammen han skriker etter mamma...
mammaen min sa i går...tror han sier hei jeg...
er han begavet...det vil tiden vise...
har han fått min gave...ikke vet jeg men han velger allerede ut mennesker han smiler til.... som om han også "ser"
de andre barna mine er ikke spesielt flinke på noen områder...jo min sønn på 3 år pusler med 50 brikker...og elsker å telle... tror nok han er flink jeg...men så tror jeg enhver mor gjerne vil at barnet hennes skal være litt flinkere...bedre... på områder enn gjennomsnittet...
og det er normalt...hadde det ikke vært slik ville vi ikke vært mødre tror jeg...
så gjenstår det å se hvordan gutten min på 4 mnd utvikler seg....
Sv: Da poster jeg et innlegg her og venter i spenning om jeg blir angrepet?
19:19 19.02.2007
Hmmm.... i første avsnitt lurer du hvorfor man ikke kan diskutere begavede barn uten å måtte fremheve sitt eget barn. I neste avsnitt fremhever du ditt eget barn.
23:59 11.04.2007
kanskje gutten på 4 mnd blir politiker i en alder av 3 !! he he :o)
siden han allerede er glad i å prate mener jeg. eller advokat.
må si han på 3 er flink til å pusle da! og masse tålmodighet har han vel også da.
tiden vil vise hvor store utfordringer du vil få i forbindelse med oppfølging av eventuelle krevende begavelser..
spennende fremtid ;o)
17:25 27.04.2007
Snuppa mi sa mamma da hun var 5 mnd, men det var det ingen som trodde på. Ropte på pappaen sin ved å bruke navnet hans, riktignok hennes egen versjon av det, da hun var 6 mnd. Jeg undra meg over om det kunne være tilfelle, men til og med helsesøster så rart på meg og sendte talende blikk til de andre mammaene da jeg spurte om det på kontroll, så Jante styrer i Norge fortsatt. :) Det jeg savner er å kunne bruke dette forumet om jeg føler at jeg trenger det, uten å få sånne svar som mellom linjene lyser av "åh jasså, så du tror at ungen din er smartere enn andre, jasså gitt ja". Sånn sett lurer jeg på om det egentlig er noen her innpå som egentlig har kompetanse til å kunne si hvorvidt noe tyder på begavelse eller ikke. :) Jeg har i alle fall ikke det, men jeg må jo få lov til å lure en gang i blant, når jeg blir positivt overrasket av mitt eget barn :)
18:37 27.04.2007
Husker ikke når sønnen min sa mamma for første gang, men skjønte egentlig ikke hva han sa før han var fire og det var det heller ikke så mange som gjorde. Innen han var 5 kunne han telle langt (orket ikke å høre mer enn til 250)og hadde god forståelse for tall og regne +/- og den lavere gange tabell. Nå som 7 åring leste han nettopp Narnia bøkene. Synes han er flink, men ikke noe geni. Hans beste kamerat som er like gammel snakket tidlig, men sliter litt på skolen idag, men han er ingen dum gutt og vil helt sikkert klare seg, for det går fremover.
23:15 2.09.2007
jenta mi sa mamma-"henvendte" seg tydelig til meg, da hun var 5mnd. da hun var 9 mnd kom de første ordene på rams. husker "lys" var det første, da pekte hun på lampetten over gyngestolen mens hun sa det. en liten uke etter sa hun "dokka" når hun strekte seg etter dokka si... så ballet det på seg. da hun var 1 1/2 snakket hun nermest flytende. trengte ikke "tolk" for at andre skulle forstå.
i dag er hun en smart 4 åring, men ikke sånn at folk begynner å lure. finnes mange barn som er tidlig ute mtp utvikling
når det gjelder jenta mi tror jeg ikke hun var videre eksepsjonellt tidlig, vet om andre som var enda tidligere mtp språk:)