Hei.
Jeg fikk mitt tredje barn forrige høst. Hadde da en gutt på nesten 9 og en på 6, og babyen ble altså en attpåklatt(skatt). Jeg har alltid sagt at hvis jeg skal ha et barn til (altså det tredje), skulle det blir når 6-åringen begynte på skolen. Det fristet ikke før. (resultatet ble at jeg hadde termin 1 uke etter skolestart. Ganske bra timet). Det er som du nevner over både fordeler og ulemper med å ha en attpåskatt.
Ulempene er at barna er på forskjellige nivåer, noe som i vårt tilfelle fører til at vi i en periode nå må gjøre ting litt hver for oss. Såsom at sambo tar med seg de to eldste i slalombakken, på skitur etc. En annen ting er at livet faktisk er ganske hektisk med 2 større barn. Det er oppfølging av skole og lekser samt fritidsaktiviteter. Jeg synes dette er mye mer krevende enn når de gikk i barnehagen og det er ganske ofte jeg sitter i sofaen og hører eldstemann i lekser og ammer samtidig f.eks. En annen ting er at de to største barna krangler og kjegler på søskens vis og vekker lillebror når han skal sove f.eks. Da blir jeg sint!!!! (Men det hjelper ikke.)
Men egentlig er det ikke så mange ulemper. Jeg synes fordelene er så mange fler. Det er aldeles "deilig" å ha en liten baby igjen. De er jo bare så skjønne. Storebrødrene er kjempestolte og veldig glad i babyen. Dessuten er det jo en fordel at de største er blitt mye mer selvstendige. De kan smøre en brødskive selv, ta seg vann, kler av og på seg selv, kan gå i dusjen (selvsagt med litt hjelp til innstilling av grader etc). Ikke minst kan de feste selene selv i bilen. Kan også ta med at det kun er et bleiebarn (altså baby).
Mange vil ha barna tett for å "bli ferdige". Jeg synes småbarnstiden er kjempekoselig, selv om det til tider er slitsomt. Er i hvertfall kjempeglad for at vi valgte å få attpåklatten(skatten). |