viss staten slutter å bruke så mye penger på unødvendige ting som per gynt og opera hus så får vi kansje kontantstøtte og oppbygging av nye barnehageplasser til å gå i hop
10:42 12.03.2007
eller er det andre grunner til å fjerne kontant støtta?
Sv: viss staten slutter å bruke så mye penger på unødvendige ting som per gynt og opera hus så får vi kansje kontantstøtte og oppbygging av nye barnehageplasser til å gå i hop
12:53 12.03.2007
Det er ikke penger det står på når det gjelder barnehage-utbygging.
Men selvfølgelig er det andre grunner til å fjerne kontantstøtta.
Likestilling! Ved at flere kvinner kommer seg ut i jobb.
Integrering! Ved at invandrere lar barna sine gå i norske barnehager.
Missunnelse! De som er så heldige å ha barnehageplass liker dårlig at det p.g.a. kontantstøtte kan være billigere for andre å benytte en svart dagmamma.
Anonym
Sv: viss staten slutter å bruke så mye penger på unødvendige ting som per gynt og opera hus så får vi kansje kontantstøtte og oppbygging av nye barnehageplasser til å gå i hop
10:46 14.03.2007
Ja det er jo en god ide så blir det bare en tredobling av antall arbeidsløse her i landet og dermed voldsomt økte utgifter til trygder og dermed allikevel ikke mere penger til barnehagen din...
Samfunnsøkonomisk tankegang ser det ut til at en del småbarnsmødre mangler...
Meg meg meg meg meg..!
Anonym
19:45 19.03.2007
Et lite råd: Lær deg å skrive norsk skikkelig, så kanskje du skjønner hva kultur er etter hvert også!
Anonym
23:19 22.03.2007
rettskrivingsfeil er frikjente på data, eg skriver slik eg snakker, og med dårlige taster så har eg vell lov til det? er det noe saklig? å komentere rett skriving.
kultur - ja den er grei nok, siden eg sjølv har studert kunst så bryr eg meg vell ikke om kultur ( sjølv om kunst og teaterliv er utbredt i mi slekt)
men eg fårstår ikkje korleis me som almindelige normenn ( som ikke har råd til å reise til kairo for å se dette stykket) har så stsor glede av det, ok trekker opera huset tilbake da ( bor langt fra oslo, så har ikkje glede av det heller eg :()
påenget mitt er at norge sier at me ikke har råd: ikke råd til nye skuler, økte midler til helsevesenet, gratis skulebøker, veger, u-hjelp, bla og både kontantstøtta og barnehagar.
det er og vanskelig å få jobb i norge, mannen min gikk tre år uten jobb, og han leita, men uten utdanning, eller med den utdanninga innenfor kunst eg har så er det lite ledig, i alle fall her me bor. Når det ikke er arbeid til dem som vill ha det en gang, så skader det vell ikke at noen går hjemme med ungene sine.
og opprar dei sjølv.
unnskyld, ble litt langt
ikke for å provosere, det var aldri mi hennsikt
23:23 22.03.2007
eg synes ikke det er noe grunnlag for å kalle meg egoistisk. dette var et spørsmål, og eg beklager at eg trøkka noken på tærne.
eg skjønner bare ikke prioriteringa til staten.
selskaps kjoler, per gynt, valg kamp, vs økte midler til feks helse og vei utbygging
07:25 23.03.2007
Kristin Halvorsen, finansminister, kommenterte nettopp KS.
Hun sa IKKE at man trengte å spare de pengene.
Hun sa at KS er en katastrofe for integrering.
En katastrofe også for andre barn som trenger å være sammen med andre voksne enn sine foreldre
At det går utover sysselsetting
Og at hvis hun får tak i en SVART dagmamma....
Altså ikke ett ord om at å kutte ut KS vil gi fler barnehageplasser
Heller ikke et ord om at hvis man får tak i en HVIT dagmamma...
Staten har massevis av penger å bruke på ting som er unyttige, men som regjeringspartiene ikke regner som direkte skadelige. DERFOR er det ikke ulogisk med selskapskjoler, per gynt, valgkamp, etc. KS regner de som skadelig for noen, f.eks. pakistanske mødre som ikke lærer norsk og ikke kommer seg ut i jobb.
Anonym
13:02 24.03.2007
da bør di ha ei aen løsning for disse mødrene da. men mine barn koser seg hjemme, har det tryt og godt og leker mye i lag med andre barn som bor i nærheten, hvorfor skal mine barn i barnehage da?
ja barnehage er best i noen tilfeller, men i andre er det bedre at barna er hjemme. men me har ikke råd til at eg går hjemme viss kontantstøtta forsvinner.
og hviss di hadde kuttet ned på det mmmmmmmmm sier så hadde di kansje hatt råd til å gi skole barna gratis kladde bøker ol.
skoler og helse tenester sier jo at di får for lite penger
så eg er igrunnen enig med mmmmmmmmmm
Anonym
11:09 11.05.2008
Dine barn må gjerne kose seg hjemme så lenge de vil, men da får dere betale sjøl.
Anonym
11:08 11.05.2008
Han burde kanksje brukt de tre årene på å skaffe sge litt relevant utdanning, da...
Anonym
13:03 24.03.2007
og eg er enig med kristin h om svarte dagmammaer
Anonym
14:30 24.03.2007
eg er og enig med kristin h om svarte dagmammaer. Men burde hun ikke da komme opp med et forslag om hvordan støtte dem som bruker hvit dagmamma mens de venter på neste hovedopptak? Heller enn å si fordi én mor bruker svart dagmamma, så skal ikke en annen mor (som bruker hvit) få noen ting?
Anonym
00:09 19.01.2008
Hva med å kun gi kontantstøtte til de som ikke har fått barnehageplass (som kan vise til et avslag), frem til det blir full barnehagedekning...
Anonym
20:50 9.03.2008
Jeg er 100% enig med Kristin Halvorsen når det gjelder kontantstøtten.
Dessuten så er det ikke kontantstøtten som gjør at det ikke er nok barnehageplasser, det er mangelen på arbeidskraft.
Kontantstøtten burde gått til å redusere oppholdsavgiften i SFO/barnehage.
Anonym
03:30 18.01.2008
Det er to forskjellige budsjetter, dumma.
Anonym
14:59 19.01.2008
Det som er så utrolig teit, er at integreringspørsmålet faller helt på trynet.
KS får man kun frem til barnet er 3 år, så hvis man vil ha barnet hjemme lenger enn det, koster det mer enn en barnehageplass (de fleste her i landet tjener mer enn 3000 i måneden).
Og barn lærer faktisk norsk etter de er fyllt 3 også...
Full likestilling og likeverd oppnår man kun når folk har mulighet til å velge det de har lyst til, ikke fordi staten tvinger alle småbarnsmødre til å jobbe.
Skulle gjerne hatt et år til hjemme med barna mine, men føler jeg må bli ferdig med studiene mine. Men 100% i bh kommer de nok ikke til å gå!
Hvis de skal kutte i noe for å "finne" penger til KS (som forøvrig fjernes av politiske, ikke økonomiske, grunner), kunne de kuttet i lønnen til byråkratene og politikerne.
Anonym
12:06 8.05.2008
jeg synes det er så urettferdig jeg at man ikke kan være hjemme med barna sine! Det er mitt sterkeste ønske å få se lillegutt mer enn 2t hver dag før han legger seg sambo har det enda verre han ser han maks halvtime hver dag..Kontantstøtten er et lite tilegg som kunne gjort at muligheten for å være sammen med barnet sitt hadde vært større. Jeg HATER at det er bhg som får være med ham hele dagen mens vi må være på jobb skole og ikke ser han.!!!! Vi som er så unge har ikke sjangs til å være hjemme med ham og i allefall ingen sjangs når de fjerner kontanstøtten! Uff......sjønner ikke tankegangen i samfunnet lenger jeg utdanning og jobb fremfor familie hele veien og vis man ymter frempå at man vil være sammen med barnet blir man møtt av holdninger hele veien. Det er nesten så jeg mange ganger skulle ønske at det var som før da mammaene "måtte" være hjemme!
12:38 8.05.2008
Du får kontantstøtte om du bruker hvit dagmamma...
Bare så det er sagt.
Ellers vil jeg påstå at det er viktig å lære om både kunst og kultur for å kunne utvikle seg som menneske. Jeg vil komme til å bruke operahuset. Seigmenn skal jo ha konsert der!
Per Gynt er en del av nasjonalarven vår, tross alt.
KS ble opprettet for at skjevheten for de som ikke fikk barna sine i barnehage skulle jevnes ut.
Min tanke er at dersom du har satt barn til verden og du ønsker å være hjemme med de etter endt permisjon må du selv sørge for å ha råd til det. Det handler om prioriteringer!
07:49 17.05.2008
Ja, som wirre skriver:KS ble opprettet for at skjevheten for de som ikke fikk barna sine i barnehage skulle jevnes ut.
Den var da på ca 50% av den offentlige støtten en barnehage fikk for et barn under 3 år.
Nå er KS ca 25% av den offentlige støtten en barnehage får får et barn under 3 år. Bruker du hvit dagmamma, og hun skal ha en lønn i nærheten av det en barnehageassistent får, med et antall barn lik antall barn pr. ansatt i bhg, så dekker KS i dag ganske lite av det du må betale. Mens de som kan velge (og velger) bhg får dekt alt minus 2330 pr mnd.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem