Ads
Søk i:
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Søskenforum

Aldersforskjell, skoleår og bursdag rundt jul.....
16:00 18.03.2007
Hei

Trenger noen synspunkt.
Vi har tenkt å prøve på nummer 2. Har egentlig tenkt at jeg ville ha to skoleår mellom barna, men pga diverse så kan vi ikke starte prøvingen før nå. Jeg vil da få termin rundt julaften om det klaffer.

Har en del venners venner som har bursdag rundt jul og som har hatet dette, men om det ikke blir nå så blir det tre skoleår mellom barna mine. Det med to skoleår betyr jo ikke så mye før barna begynner på skolen, men da vil alderforskjellen med en gang bli større.

Hva tror dere er best for barna/dette barnet?
Blir det å bli født rundt jul (kanskje også på selve julaften) med alt det innebærer av presang og bursdagsproblematikk samtidig som man er yngst i klassen og begynner på skolen når man er 5,5 år bli veiet opp av det å ha to skoleår mellom seg og den eldste istedet for tre?

Vet at det ikke er sikkert søsken blir gode venner, men jeg ønsker å gi dem muligheten til å ha stor likeverdig glede av hverandre i oppveksten. I vår familie er det dessuten slik at våre barn ikke vil få kusiner eller fetre på sin alder, så i ferier vil de måtte leke med hverandre.

Nå er det jo langt fra sikkert at man får klaff første måned man prøver, men vi må jo vurdere det som en mulighet.

Ønsker mange synspunkt på hva som er best for barna/barnet.
(PS kanskje noen også kunne være så snille å poste dette på Skravle for meg? Kjenner flere her inne og ønsker ikke at de skal vite at vi prøver. På forhånd tusen takk for hjelpen)
Anonym
Sv: Aldersforskjell, skoleår og bursdag rundt jul.....
20:47 18.03.2007
Heisann!

Vi har 2 små jenter. Født med 1 år og 9 mnd mellomrom. Eldste jenta vår har bursdag 1. juledag. Det var vel ikke sånn at vi syns det var den perfekte dag å gi henne bursdag på, men det viktigste var jo at vi fikk den ungen som vi ville ha og at ho var frisk.
Håper våre jenter blir gode venner, men det er jo aldri noen garanti...

Ang gaver: Vi har sagt i fra at jenta vår skal ha 2 gaver. De kan gjerne gi en "hovedgave" som blir litt dyrere, men hun skal ha en julegave og en bursdagsgave. Dette har fungert kjempebra.

Ang skole: Joda, jenta vår blir jo litt lita når ho begynn på skola. Men det utjevna seg sikkert ganske fort.

Hva som er best for barnet.... Barnet vil neppe ta skade av å være minst i klassen. Tror vi voksne tenker mer på det enn barnet selv.
Men når de blir 18 år DA kan det være at du får ei sur jente eller en forbannet gutt. Hvorfor vi planla så dårlig. Alle vennene er ute på byen, mens vårt barn må sitte hjemme :-)
Mette-Mari
12:06 19.03.2007
Hei

Tusen takk for svar.
Vi har pratet ein del om det her hjemme og bestemt oss for å vente. Vi vet jo aldri når vi får klaff, men det er greit å prøve på det beste for barna :) Hvis minsten her blir født på julaften så kan jeg jo ikke være hjemme med den eldste. Og blir det et barn som er litt umodent for alderen er det jo tidlig å begynne på skolen når ein er 5,5 år og det kan fort bli dumt å være født i året før de andre om en må venta eit år.

Det er litt rart å ha muligheten til å prøve og så velge å vente...det er jo bare snakk om ein måned så det er jo ikke lange ventingen.

Så da håper jeg vi får ein liten ein i 2008 :)

HI
Anonym
10:40 21.03.2007
Hei
Synes det var bra av dere å vente. Er selv født i begynnelsen an desember og det er ganske kjedelig. Det var kjedelig når jeg fra jeg ble 13 og er det ennå

Førts ver det dumt fordi jeg fylte år og rett etterpå ble folk ett år eldre.
Synes også det er dumt nå i voksen alder fordi det blir så stress å feire bursdag rett oppi jule maset.
Vi skal prøve å få en liten som kan bli født høsten 2008, men jeg kommer til å hoppe over en måned eller to hvis vi ikke får det til. For jeg har lite lyst å ha et barn som blir født i desember.
Anonym
21:36 16.10.2007
...er lærer og det merkes godt at noen er fem når de begynner på skolen, særlig de som er bare 5 1/2.... Jeg ville ventet, det er godt at det er noen år mellom også, så er førstemann godt "etablert" med skole, venner og fritidsaktiviteter når nummer to følger etter, hva gjør en mnd eller to ekstra når det likevel ikke blir før i desember? :-)

MAJ
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------