Begavede Barn
På oppfordring har vi opprettet dette forumet slik at foreldre med spesielt begavede barn kan diskutere og utveksle erfaringer.
Begavet eller ikke: Et enten-eller-spørsmål? |
21:11 6.04.2007 |
|---|---|
Jeg blir lettere forvirret når jeg leser det som skrives her inne angående det å være såkalt begavet... For det første virker det som om mange mener at spørsmålet om et barn er begavet er et enten-eller-spørsmål. For meg er "begavet" et ord som har mange grader; man kan være mer eller mindre begavet. Det er altså ikke et spørsmål om man er bagavet eller ikke, men HVOR begavet man er. For det andre virker det som at man ikke kan være begavet på et område, men at man må være begavet innen ALT for å kalles begavet. En hovedinnlegger her skriver at dattera hennes kanskje ikke er begavet likevel, siden hun sliter litt med minus. Hun er vel ikke mindre begavet når det gjelder språk, selv om hun ikke er like begavet i matematikk! I min forståelse kan vi kalle et barn begavet hvis h*n har et talent innenfor et område. En person kan f.eks. være meget begavet når det gjelder musikk, og denne begavelsen er ikke mindre selv om personen ikke er like flink i idrett eller i matematikk. Denne forvirringen gjør at det blir mye diskusjon om et barn er begavet eller ikke, og lite diskusjon om hvordan en skal håndtere barn sine begavelser innefor enkelte områder. En unge må vel ikke være "overmenneske" innenfor absolutt ALLE områder for å kunne kalles begavet? |
|
| Forundringsautomaten | |
Sv: Begavet eller ikke: Et enten-eller-spørsmål? |
22:52 6.04.2007 |
|---|---|
Helt enig. Dessuten tror jeg de fleste her inne fokuserer kun på intellektuelle evner, og tenker på begavet, eller spesielt begavet er det vel forumet dreier seg om, som likestilt med geni. Det følger at hvis noen tør å stille spørsmålet om deres barn er spesielt begavede, og det viser seg at de ikke ville vært i nærheten av å bli opptatt av Mensa, blir man fort latterliggjort... Synes vi skal være litt rundere i kantene. Det ligger i menneskets natur å sammenligne. Vi er jo stolte av barna våre, uavhengig av hvor begavede de er på det ene eller det andre området, så det er menneskelig at vi lurer litt på om kanskje lille Per eller Lise er spesielt flink til å prate, regne, eller spille fotball for den saks skyld. Dette er vel et sted vi skal kunne stille det spørsmålet, så kan folk gjerne svare at de nok er helt gjennomsnittlige, men man trenger ikke gjøre narr av hverandre av den grunn. |
|
| Sinah | |
Sv: Begavet eller ikke: Et enten-eller-spørsmål? |
23:42 11.04.2007 |
|---|---|
hei ! nei jeg mener ikke at hun kanskje ikke er begavet pga det. jeg mente at hun er begavet på mange måter, men når jeg tenker på begavete barn tenker jeg på de barna som omtrent skriver stykker til symfoniorkestre i en alder av 3 ! men de er vel genier og ikke begavete på den måten man snakker om her.. når det gjelder oppfølging av barn som har talenter vil jeg kanskje si at det er viktig å finne den gyldne middelvei. da jeg var liten lå jeg så langt framme faglig at jeg skrev ut alle arbeidsbøkene i alle fag og læreren hadde ikke mer å gi til meg så jeg satt å kjedet meg resten av året ..hehe. slik gikk det frem til 6 klasse, og da jeg startet på u-skole var jeg så dritlei at jeg ga f... og begynte å røyke og finne på masse tull, dreit i skolen og strøyk i de fleste fag. samme på videregående. dette kunne sikkert vært unngått med riktig oppfølging. men når barna kjeder seg fordi de kan ting før andre og må sitte å følge med å "lære" ting de allerede kan er det fort å bli lei og ukonsentrert. noe jenta mi allerede begynner å bli. forressten hun har nå knekt minuskoden og er KJEMPEFLINK i minus ! :o) weeeeeeeeeeeeee! flinke jenta |
|
| TreSmåKinesere | |