Gutten min er nå 15 mnd korrigert og spiser fortsatt på natta. Han får en flaske kl19 på senga, våkner igjen ca kl 23- spiser, og så våkner han ca kl 5 og spiser igjen. Han veier nå 8 kg og er jo sååå liten og jeg har tenkt at det er greit at han spiser på natta, da får han jo i seg litt ekstra næring.
Men nå er jeg så drittlei av å aldri få sove en hel natt. Jeg vil avvenne han med nattmat, og det fort.....
Men er det flere her inne som fortsatt gir nattmat? Bør han fortsatt få flaske på natta, for å få i mest mulig energi?
Jeg har nemlig prøvd 2 netter hvor han bare fikk vann, det gikk greit første natta, men andre natta begynte han å hyle noe veldig og stoppet ikke før han fikk melk. Så orket ikke ta kampen da, men nå tror jeg vi må gjøre det. Kan jo ikke fortsette med dette når jeg begynner på jobb heller...
Hva har dere andre med småspisere gjort? Jeg trenger virkelig noen råd.
Hei:-)
Nå drev ikke akkurat vi å nattmatet,men holdt på til rundt 22-23tiden på kvelden.han fikk mat hver 2.time på dagtid.Vi har hatt oppfølgning av ernæringsfys. på hab.tj.og lege på sykehuset.Han har lagt under den nederste streken på percentilsjemaet hele tiden.Veide ca5,5kg(630gr ved fødsel/24,0uker) ved 1år og er nesten 11kg nå etter 3,5år.Er fortsatt liten,men matinntaket er det stort sett ingenting å si på nå ihvertfall.Kanskje litt lite variert,men,men(...)
Dere har oppfølgning på sykehuset?Legen der burde kunne komme med noen råd og evt henvise dere til en ernæringsfys.ved hab.tj.hvis det er behov for det.
Vet ikke om det ble mye usakelig her,men håper det kan være til hjelp.
Klem
Takk for raskt svar :o)
Vi har gåttt til ernæringsfysiolog, hun sa at vi selv kunne bestemme når vi vil slutte med nattmaten. Men jeg syns det er vanskelig jeg.
Han har ganske lange perioder hvor han spiser LITE og de kveldene og nettene er han veldig ivrig på flaska. Derfor tenkter jeg jo at han har behov for den maten, men nå vil jeg uansett gjerne at han skal slutte. Men føler at det kanskje blir for egoistisk, jeg vil sove og han er sulten.
Egentlig så tror jeg kanskje at det er like mye kos med flaske som det er sult....
Ikke umulig det at det er mye kos inne bildet fra mini sin side:-)rart med oss mammaer som ønsker at de skal få i seg mest mulig også,men det er jo en grunn til at vi gjerne vil det også.Han var jo ikke stor han karen din heller.Hvor mye var han født for tidlig?Har han BPD?
Gutten vår kastet mye opp og samlet mye i munnen som han til slutt brakk seg av og spyttet ut.Blir nok en tøff overgang å slutte for dere begge,men du klarer det nok til slutt:-)Viktig at du også får nok hvile og tatt vare på deg selv.Lykke til med valget ditt;-)
Klem
Gutten min ble født 28+1 (986 g), det er usikkert om han har BPD, han har diagnosen men viser ingen tegn til det. Puster kjempefint, ingen pusteproblemer overhodet. Men har enda ikke vært syk da, kanskje vi merker noe mer på lungene da. Men håper ikke det.... Diagnosen fikk han automatisk fordi han hadde cpap i over 6 uker.
Uff, det hørtes ikke godt ut for gutten din med oppkastet, stakkars. Håper han er blitt ferdig med det nå.
I natt hadde tok vi skrittet, han ble bare tilbudt vann. Våknet 2 ganger, gikk kjempefint. Han hadde spist godt på dagen i går, kan jo være derfor det gikk såpass greit. Nå må vi uansett bare holde ut hver natt, om han hyler aldri så mye så er det kun vann å få. Må bare få pappan til å bli like hard. Har nemlig prøvd en gang før, det varte helt til 3. natta- da gråt han i 3 min før pappa spratt opp og lagde flaske. Hahahaha, men NÅ er det slutt.
Så flinke dere er:-)Vi skulle begynt å gjort det samme på vår sistemann.Han er 9 mnd og fullbåren/frisk.For hans del er det ihvertfall mere kos tror jeg.Han er normalvektig og spiser bra.Er litt tiltak å starte med det og ikke moro å høre på gråtingen,men det ,må jo til...Håper dere får det til denne gangen.
Rart det der med diagnosen hvis det bare er satt utifra anntall uker på cpap.Regner med legene vet hva de gjør.
Ja,oppkasten har gitt seg.Han holdt på i rundt 1,5år med det.Samlet mye mat i munnen tom.forgje barnehageår,men det har gitt seg nå.De terpet mye på at han ikke fikk mer mat før han kunne vise at munnen var tom,og det virket det.
Hvis minsten er 9 mnd så er det jo ikke noen krise om dere ikke har sluttet med nattmat enda,er jo kos da :o) hahah helt til man ikke orker mer. Men da er jo motivasjonen større for å slutte og.
Vi har gitt vann i 2 netter, og den tredje natta nå så var ikke jeg hjemme (ble røvet til utdrikkingslaget mitt) og gjett hvem som ga melk etter å ha stått opp 3 ganger! Pappan...Argh! Er det mulig? Må gjemme alt av mme tror jeg neste gang pappan skal ta han på natta.
Men i natt så er det vann igjen, og ingenting annet å få.
Gammelt, gammel, ja, jeg vet. Men det er jo så liten aktivitet her inne...;-) Alltids noen gamle tråder som er verdt å kikke på=)
Jeg har samme problem. Eller - det største problemet er at hun spiser mme i 23-24 tiden, også våkner hun kl 5 om morran kun fordi hun er sulten!! IKKE fordi at hun egentlig er våken, men siden hun er sulten så våkner hun altså og da er det umulig å få henne til å sove igjen. Huff..gjesp, jeg som vil sove litt til!!=)=) hva kan jeg gjøre for å få henne til å sove litt til? En time tillllll!??
Jeg ammet om natta til en stund etter at jenta hadde fylt 1 år (ukorrigert). Da ble hun vurdert for utredning fordi hun knapt spiste fast føde - fikk besøk hjem av et team fra bydelen. Hun spiste på det tidspunktet kun yoghurt, fruktmos og noen brødsmuler. Jeg hadde akkurat begynt å jobbe igjen og ammet morgen, ettermiddag og kveld i tillegg til et par ganger om natten.
Det entydige rådet jeg fikk var å kutte ut nattmaten, både for min egen del og hennes, selv om jeg egentlig ikke syntes det var så ille. Så snart jeg sluttet med nattamming begynte hun å spise grøt! Vi hadde brukt 6 mnd på å prøve å få henne til å spise grøt, og det var altså det som skulle til.
Hun er fortsatt småspist og ekstremt kresen, spiser ikke noe særlig middag i det hele tatt (det har hun aldri gjort), men nå spiser hun grøt og brødskiver i hvert fall. 18 mnd nå.