Ny her på DinBaby?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle Forum på DIB:

Klubbsider for DinBaby!
Diskuter med andre foreldre som har barn i samme alder som deg.

Til klubbsidene

Barneoppdragelse

Tisser på seg
21:39 14.05.2007
min 6 år gamle stedatter er begynt å tisse på seg, ikke på nettene, men om dagene, hun kommer med unnskyldninger som ikke ligner noen ting, "kjente ikke at jeg måtte på do" "drømmer at jeg tisser" "vet ikke hvorfor jeg gjør det.." og den værste "det er lettere å tisse i trusa enn å gå på do" osv.. hva i all verden kan vi gjøre, hun har vært tørr i flere år nå, men er begynt med dette den siste måneden..har prøvd å spørre henne om det er noe som plager henne, noe hun er redd for osv. men hun sier nei.. hva i all verden kan vi gjøre????
Anonym
Sv: Tisser på seg
16:17 15.05.2007
Ikke lag masse styr av det, men krev at hun selv legger de våte klærne i vaskemaskinen eller et annet sted dere vil ha det, be henne selv vaske seg og kle på seg nye klær. Hvis det er noen kobling til noe vanskelig, er det selvfølgelig for vanskelig for henne å se dette selv.
Maud
23:07 18.05.2007
Jeg reagerer på det at dette innlegget ligger under debatten om Barneoppdragelse? Stakkars jente, sikkert ikke noe stas å tisse seg ut i en alder av 6 år. Jeg har dessverre ingen gode råd, annet enn å sjekke hos legen om det kan være medisinske årsaker.
Anonym
13:19 13.06.2007
Ser innlegget er gammelt, men fikk lyst til å svare på det likevel. Hadde liknende erfaringer med min 5 åring som har vært tørr de siste 2 årene. Begynte plutselig å tisse på seg på dagtid. Ikke ofte, men ofte nok. Begynte å lure og tokogså urinprøve for å sjekke om det var noen urinveisinfeksjon som gjorde det, noe som ikke var tilfelle.

siden det ikke var noen opplagt fysisk årsak, måtte jeg begynne å gå tenke over hvordan situasjonen var akkurat da. Og da kom jeg frem til at vi hadde hatt veldig lite tid til å vise ham oppmerksomhet i en periode, pga at vi pusset opp/byttet rom til guttene våre, slik at vår vanlige dagsrutine ikke var slik den alltid har pleid å være. Lot være å gjøre noe stort nummer av at han tisset seg ut. Men var bevisst på å komme inn i den daglige faste tralten/rutnen igjen, og ikke være så opptatt men la ham få tilstrekkelig med oppmerksomhet som han alltid har fått. Og vips, problemet med å tisse seg ut, forsvant raskt.
Anonym
21:07 24.09.2007
jeg vet om en god ide kanskje ikke som passer alle men....

noen jeg kjenner som har et barn som var ren og ungen plutselig kom med teite unnskyldninger ++ og tisset på seg i trass. Da tok dem å lot ungen gå med bløt truse en liten time så så ungen hvordan det var å gå slik. derret måtte ungen selv ta trusa og evt klær i vaskemaskinen selv. Etter det så sluttet ungen i det hele tatt og tisse på seg.....

ps : sjekk at det ikke er medisinske årsaker først.

bare et tips ;)
LadyWonder
21:14 24.09.2007
Så ondskapsfult!
"la ungen gå med bløt truse en time"????

Er det mulig å bli mer blåst i huet? Skulle likt å se deg gå i ditt eget urin ja!
Tærteluska
21:35 24.09.2007
je ghar ikke gjort det selv med mitt barn men er ikke noe galt i det hvordfor skulle det det?

LadyWonder
22:10 24.09.2007
hvorfor?

Ok, se for deg at du er barnet. Det kan være mange ting i hverdagen som gjør at du plutselig tisser på deg. Noe på skolen? barnehagen? lite oppmerksomhet hjemme? kanskje du ikke har det så greit om dagen. Og liten og uvitende som du er så tisser du på deg i all denne forvirringen...
Du går så å sier fra til mamma. Din hjørnestein i hverdagen. Hun man alltid kan stole på, hun som alltid er der, hun som aldri mobber, hun er den eneste i hele verden du vet er din 100% allierte...
Også får du til svar at: Har du tissa på deg? Jaja, kjipt det. Du får gå med tiss i buksa da veitu.

Og sånn blir du gående rundt, i ditt eget hjem. Det alt skal være trygt og godt. Der rusler du rundt, i din egen URIN, lukter og er våt. Og ingen vil forstå. Ingen vil ser....

Ser du ikke hvor dårlig gjort det er?
Tærteluska
22:22 24.09.2007
joda et er jeg enig i :D

men jeg tenkte heller at om barnet gjør tissing ved trass ....

du merker jo om barnet gjør det for å trasse eller at det er andre ting som gjør det da !
LadyWonder
10:32 10.10.2007
herreminhatt, slapp av, da!!! Tøybleieunger går jo m våt "bukse" mye lenger enn en hel time...

Det er jo noe m d at de må kjenne at d er litt ekkelt.
Også var d jo bare snakk om en LITEN time.
kvirrevirrevitt
18:50 10.10.2007
helt enig :D bleien er jo verre MYE oftere enn en truse som blir tisset i EN gang ... helt sant.

og effektivt er det også sa de jeg kjente....
LadyWonder
12:44 12.11.2007
jeg bare tenkte litt siden hun sier hun ikke kjenner at hun må tisse iblant.. kanskje hun kan ha blærekatarr?
christineel
12:58 12.11.2007
ja kan være blærekatarr eller betennelse. du bør sjekke det hos legen om dte kan være dette.

Kan også være at musklene hennes er svakere enn normalt der nede, noe som selvsagt er ufarlig men som kan trenes opp.

LadyWonder
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------