Søskenforum
Legging av baby og eldre søsken, anyone...? |
22:16 7.06.2007 |
|---|---|
Har ei jente på 2 1/2 år som motsetter seg selve konseptet "søvn", og en gutt på 3 måneder som er glad i å sove, men som bare vil sovne på puppen for natten. Her er det altså litt av hvert å ta tak i... Skulle så gjerne få begge i seng til omtrent samme tid, men ser ikke helt hvordan jeg skal få det til i praksis. Vi prøver å legge jenta vår ca halv åtte, men det tar gjerne en til en og en halv time før hun sovner. Da står hun i sengen og roper, mamma! mamma! mamma! helt til det holder på å rable for mor. Det er bamser som "faller" ut av sengen, hun kler av seg og tar av sengetøyet, og alle formaninger preller av. Stort sett tipper hun over og blir overtrøtt og hyper, og mens hun står i sengen og tar den høye C, prøver jeg å få til en god leggerutine for lillegutt. Det er så urolig med storesøsters show i bakgrunnen, så jeg får ham stort sett ikke i seng før jeg er helt segneferdig selv, og da ender jeg med å amme ham i søvn, selv om jeg vet at jeg lager meg et problem. Noen som kjenner igjen dette, og har funnet en måte å få dette til å fungere på? |
|
| miromurren | |
Sv: Legging av baby og eldre søsken, anyone...? |
21:25 24.08.2007 |
|---|---|
Kansje du skal prøve den skrike metoden? på ho eldste altså.. prøvde den på eldste mann og det gikk kjempe bra. og lag en regel om at alt som blir kasta eller mista ut av senga forblir der. om ho kler av seg så la ho ligge uten kler det samme gjelder senge tøyet. Du kan jo ta sånne klips på lakenet på undersiden så det er umulig å få av. ligger hun i grind seng? i så fall er det jo enda lettere å holde hun på rommet. Her i huset har det funka at vi går inn og legger han ned uten å vesle ord eller blikk kontakt. Vi gikk inn hvert 10 min og bare la han ned og tok dyna på og gikk ut, om han slengte den av seg fikk den bare være av til det var gått 10 min igjen. det funka det etter ca 1 uke.. og nå legger san seg så fint atte!! Aldri noe problem. tror de trenger at vi er striks og har strenge rutiner på legginga.. |
|
| Bee* | |
11:08 24.09.2007 |
|---|---|
LAg avtale med den eldste att viss hun ligger fint i sengen sin i ti minutter så komme rdu inn til henne og sier godnatt en gang til. Dette gjør du helt til hun har sovnet. Den første og andre kvelden komme rdu mye oftere, slik at hun får sjangs til å vise att hun kan. Huin må få masse skryt for å ha lagt stille og være stille. Viss du vet att hun begynner å rope etter to minutter, må du komme før det er gått to minutter. hun må kunne se att hun greier det. Så strekker du ut tiden etter hvert. FÅr hun masse positiv oppmerksomhet og føler mestring, så vil hele situasjonen endre seg. I starten så vil hun nok holde seg våken lenge bare for att du kommer inn til henne. Men etterhver så blir det en vane og hun sovner raskere fordi hun faktsik ligger stille og er stille. Når dette har fungert noen dager så må du be henne ligge på puten når du kommer, ellers kommer du ikke. Det samme gjelder alltdi om hun går ut av sengen eller roper, da går det mye lengre tid før du kommer og du fir ingen tilbakemeldign bare geleider henne i seng, og sier hun på være der om du skal komme. Klarer hun så neste gang, så husk å rose og fortelle HVA hun har gjort bra. Ikke bare si flink jente, hun må vite konkret hva hun har vært flink til, dette gjelder forøvrig i alle situasjoner. Etterhvert vil du se att du får tid til å legge baby også:) |
|
| Learning to fly | |
23:04 28.09.2007 |
|---|---|
uff jeg skjønner virkelig hvordan du har det. Hadde det selv slik for noen måneder siden, men nå har vi fått rutine på det og nå går det supert. Det jeg gjør et at jeg og snuppa legger lillebror SAMMEN. Hun er med å bade, kle på han og gi grøt. Han en en av de som sovner med engang han blir lagt i senga så jeg slipper åløpe frem og tilbake. Når han har sovna legger jeg henne. Dette gjør vi nå!! Hun er 2 år og 9 mnd og han er 5,5 mnd. I begynnelsen så hadde jeg en lenestol på rommet hennes som var beregnet som ammestol til meg og lillegutt. Jeg bada og kledde på begge. Hun la seg i senga, jeg og lillegutt i lenestolen. Jeg ga han pupp, mens jeg samtidig fortalte evntyr til henne. Hun sovna i senga og han sovna i hendene mine.Han ble lagt i senga si og sånn funka det hos de første 3 mnd. Gikk kjempe bra, da slapp jeg åløpe frem og tilbake, for de vekte hverandre bare. |
|
| Mammas_2_solstråler <3 | |