Har akkurat blitt beskrevet at jeg har blitt utsatt for omsorgsvikt i barndommen, fordi jeg har sett min mor full. Og at hun og samboer ved 5-6 anledninger slåss.
Jeg føler det ikke slik. Men at jeg hadde foreldre som gjorde noen feil, men ellers var alltid fulle av omsorg for alle barna sine. Og fulgte oss opp både med skole og fritidsinteresser.
Når jeg ikke vil vedkjenne at jeg har vært utsatt for omsorgsvikt, så er vist jeg også en dårlig omsorgsperson.
Anonym
Sv: Hvor mange her har sett sine foreldre fulle?
13:16 4.08.2007
Jeg har sett pappa full ca.3-4 ganger da jeg var liten og har ikke glemt det, han gjorde ingenting spes. men han blir bare så dritings når han har seg en fest. Mamma har jeg aldri opplevd full, men brisen, men det etter at jeg var 15..
Kan ikke kalle din situasjon for omsorgsvikt... moren din svikter deg ikke fysisk/psykisk over lang tid hvis du har sett henne full noen ganger.
Den slossinga kunne hun ha spart seg for, men det skjer verre ting enn det bak 4 vegger.
Oi..uttallige ganger sett dem fulle, det var ikke noe koselig..
Måtte f.eks. holde lillesøstra mi utav LOFTvinduet for å tisse, vi turte ikke gå ned fordi det var fest og fulle folk..selvfølgelig jul..hun var kanskje 2-3 år, jeg var vel rundt 7..
men til vanlig var de jo helt vanlige foreldre, vil ikke akkurat kalle det omsorgssvikt, selv om vi kunne vært spart for det..
Anonym
Alle barn burde slippe å se foreldrene sine berusede eller fulle.
00:26 5.08.2007
Jeg tar selv et glass vin til maten, men synes det er helt uakseptabelt å holde fest hjemme når barna er tilstede. Selv om den ene parten er noenlunde edru.
jeg har sett mine fulle flere ganger jeg......... henter de på fest og de har vært her og fått seg en pinne for mye osv osv...........
ser ikke noe galt i det. de er jo ikke missbrukere....langt i fra.......
Anonym
17:28 5.08.2007
sett min far full en gang, mange år siden,
Og mamma en gang, men det var etter jeg var fyllt 30 hehe.....
Føler ikke jeg har vært utsatt for omsorgssvikt nei....-)
Har sett mamma brisen en gang når jeg var i ti års alderen. Har sett dem drikke øl, men aldri slik att de endrer oppførsel, utenom den ene gangen med mamma. Men det var flaut fordi hun "tulla" ekstra mye...
Hei jeg leste innlegget ditt for en tid tilbake, det er jo fullstendig tullete at du ikke skal være en god forelder fordi du har kanskje har vært litt uheldige med dine foreldre igjen. Jeg har vokst opp hos mamma og hun var inn og ut av diverse sykehus pga mange rare psykiske sykdommer (vil ikke legge ut alle detaljer),jeg og broren min bodde da hos andre slektninger når hun var inne, men det endte med at hun tok selvmord og la igjen ett brev til oss , meg og lillebroren min som da måtte flytte til pappa som var voldelig mot lillebroren min, ikke mot meg for jeg tok igjen for oss begge. Hva hadde disse personene som sier at du er en dårlig omsorgsperson sagt om meg da? Herregud det er jo sykt. Jeg av alle har vel lært hva en forelder skal og ikke skal gjøre. Og det har du også vil jeg tro. Ikke tro på dem vær så snill.
Anonym
22:15 5.08.2007
hehe glemte å svare på spm da, jeg har sett mine foeldre fulle mange ganger, det er ikke noe hyggelig, er selv veldig moderat med alkohol, tror jeg drakk fra meg da jeg var yngre, gudskjelov, tar ett glass vin thats it.
Anonym
23:51 5.08.2007
Var et godt samarbeid mellom mine 2 xer og faren min. De la ut om mine psykiske problemer og litt til. Går til behandling pga xen sitt alko-forbruk,og han la ut om hvor lite han drakk, men at jeg var hysterisk. Og at jeg akkurat da var i brudd fra han alkohol og psykisk vold. Jeg var i depresjon der og da, og da kunne de bruke alt dette som bevis på omsorgsvikt. Ellers har jeg aldri hatt problemer med psyken. Drikker ikke når jeg har barna hjemme. Og har fra jeg fikk barn gått på kurs for å lære meg hvordan jeg kan bli en meget god omsorgsperson for mine barn.
Men jeg kan si at jeg har hatt verdens beste mamma. Ho fikk meg når ho var 16, og jeg har aldri opplevd henne som noe anna enn full av kjærlighet og omsorg. For alle barn.Jeg håper ho går til sak mot barnevernet, for påstander de ikke har noe grunnlag for.
Det rare er at jeg har 3 barn, men er vist bare for 2 av dem det er omsorgsvikt. :)
Når man har opplevd ting som er traumatisk som barn, tror jeg en bruker mye tid på å tenke over hva en selv ønsker for egne barn. det har hvertfall jeg gjort :)
Anonym
10:03 6.08.2007
Faren min var periodevis alkoholiker og jeg har opplevd ham sørpeful mange ganger, spesielt i ungdomstiden.
Det har ødelagt mye!
Mitt barn skal ALDRI se sin pappa eller meg full- EVER !!
Anonym
13:34 6.08.2007
Pappa har jeg sett flere ganger og det er fortsatt ikke koselig, selv om jeg nærmer meg 30. Tok det opp med han nylig og han ble veldig lei seg og har ikke rørt en dråpe siden.
Mamma har jeg vel kanskje sett halvbrisen et par ganger i voksen alder og det gjør jo ingenting.
jeg har sett begge mine foreldre brisen, ikke drita, bare litt brisen... men dette var etter jeg var 16.
har aldri opplevd at mine foreldre har hatt fest med meg og mine søsken tilstedet. vi har alltid overnattet hos besteforeldrene våre. :)
Anonym
11:23 9.08.2007
Har sett min far full utallige ganger. har vel ikke tatt skade av det. Har bare lært å være måteholden selv. Ikke så gøy å se en far som krabber i en grøft, eller å må hjelpe ham i seng etter en bytur (dette etter fylte 16) Har aldri sett mamma full, ikke brisen engang.
Her i huset er det lov å ta seg en øl eller to med barn til stedet, men ikke noe fest! Oi jeg løy visst, hadde en innflyttingsfest da tulla var ca 1år, Man kunne stille klokka etter tulla, ho la seg kl.19 og stod opp kl.08, jeg to glass vin og samboer hadde vel 8-10 0,33l på over 12 timer, ingen av gjestene kom før kl.19, og ingen ble overstadig beruset eller høyrøstet.
Jeg har ikke sett mine foreldre fulle noen gang, men jeg har sett onkelen min full en gang og jeg husker at jeg ble kjempe redd, og etter det så har jeg ikke følt meg trygg på fulle mennesker. Han gjøre meg ingen ting bare tok tak i meg og gav meg en klem og sa at han var glad i meg. Men alle i familien min er veldig klemme og ta på hverandre mennesker.
Min sønn har heller ikke sett meg full. men jeg ahr sittet å koset meg med et glass med drink eller rus brus osv når han har lagt seg, uten at det er farlig
Husker ett par ganger fra jeg var liten at de var fulle, kom hjem fra fest eller hadde venner/familie på besøk og de fikk litt for mye innabords. Husker jeg syntes det va litt ekkelt, for de var jo så annerledes og høylytte. Har bestemt meg for at mine barn skal slippe dette. Men har sett dem drikke i hele oppveksten, koset seg med litt øl, vin osv. Og det synes jeg var helt greit, føler jeg fikk ett mer naturlig forhold til alkohol siden foreldrene mine som regel var måteholden og at det gikk ant å drikke uten å bli beruset.. Etter jeg ble 18 har jeg sett foreldrene mine full "mange" ganger, og de meg, for vi har tatt flere fester ilag. Synes det er fint å ha ett slikt forhold :)
Anonym
21:33 27.11.2007
Jeg har sett både mamma, pappa, stefar og storesøsken fulle mer enn engang. Både som liten og som voksen.
Min pappa var i en periode alkoholiker og det var ikke noe særlig, han ble ekkelt og kalt alle rundt han stygge ting, hvis de ikke var som ham og da spesielt min mamma, som både ble kalt hore og ludder idiot og jeg vet ikke hva.
Min stefar var bare morsom han ble så utrolig snill omtrent som ett barn, jeg skulle få alt han eide og mere til( stort sett glemt når han ble edru), det fantest ikke snillere menneske enn meg.
Mamma og storsøster blir syke så de drike aldri mye brodern blir spinnvill og har "hæla i take" hele kvelden.
Selv om jeg har opplavd ganske mye ekkelt med pappa tror jeg ikke at jeg har tatt så stor skade, bare de ikke blir alt for nærgående og brøytet,
Dette er et veldig vanskelig tema og diskutere, hvor mye "drikking" skal barna få se. Tror ikke at alkohol bare må være "nei, nei" for barna for da tror jeg at det vil bli mere spennede og prøve ut for barna vår.Tror vi må vise måtehold ar litt er i orden, men at man ikke behøver og bli dritta.
Usikker
Anonym
22:02 27.11.2007
My father is an alkoholic.My mother is drinking almost very weekend together with her samboer.well i dont say that she is pissed drunk..but anyway..hate when she is drinking
Jeg så mamma full mange ganger opp gjennom oppveksten, men bare når de hadde vært på fest og jeg våknet når de kom hjem om natta (sov lett), eller når de hadde fest hjemme (som på nyttårsafta eller på runde dager). Hun var høylytt og rar, men jeg visste at hun hadde drukket alkohol og tenkte ikke mer på det. Pappa drakk aldri så masse at det viste på ham, og er ellers veldig rolig, så han hadde nok ikke tatt helt av uansett. Jeg syns aldri dette var ekkelt eller noe sånt.
Men nå når jeg har blitt voksen, har jeg fått vite at mamma er alkoholiker og har vært det siden hun var ca 20. Hun har gjerne drukket i smug, mens vi var på skolen eller om natten når vi sov. Jeg hadde ikke en anelse om dette, hun har aldri gjort noe som har skadet meg og søstern min, eller vært full så vi har sett det utenom i forbindelse med festlige lag.
Når jeg tenker tilbake, syns jeg hun var utrolig glemsk og klønete. Hun falt ofte og slo seg, gjerne mens hun støvsugde trappa... Og glemte ofte at hun hadde lovet å kjøre meg steder. Men dette gjorde bare at jeg gikk i stedet, og satte stor pris på å få lappen ;)
Mamma har alltid hatt middagen på bordet når vi kom hjem fra skolen, vasket klærne våre og holdt huset koselig og rent, og hun var aktivt interessert i våre fritidsinteresser. Hun og pappa har kranglet noen ganger så vi har hørt det, men ikke ofte og det skjer alle. Jeg vet jeg har hatt en god oppvekst, og jeg har ett normalt forhold til alkohol (drikker kun når jeg er på fest, i 2007 var det 6 ganger).
Så at foreldrene dine drikker så du ser det, gjør dem ikke nødvendigvis til dårlige omsorgspersoner, men jeg tror ikke jeg vil gjøre det mot mine barn likevel.
Anonym
13:43 11.01.2008
jeg har sett min far full mange mange ganger. mn jeg har ikke fått noen varige men av den grunn. selvfølgelig kan vi være gode omsorgspersoner fordet. men jeg kommer aldri til å drikke forann mine barn før de er gamle nok til å kunne sitte å drikke sammen med meg.
Jeg har sett både foreldre,søsken,onkler,tanter,besteforeldre fulle mere enn en gang.Jeg har ikke tatt noe skade av det.Ikke syns jeg det var noe ekkelt heller .Jeg kommer til og drikke foran mine barn og jeg tror ikke de tar skade av det i det hele tatt.Syns det er litt hysteri ute å går.Har man et normalt forhold til alkohol ,så ser jeg ikke problemet.
helt enig der mamman til william. ingen skdae så lenge der er med måtehold. og skulle den ENE av foreldrene bli litt full hva gjør det ? ja så lenge den som er full ikke blir idiot da helt klart...!
jeg har også sett min far full men ikke lidd av det og ikke var det ekkelt heller. da jeg var liten så jeg vnner av faren min fulle men jeg bare lo jeg og syntes dem var vittige. jeg har som sagt ikke lidd av det. tror heller jeg har lært å holde meg på et normalt nivå og å være måteholden.
har man ikke sett øl i sitt liv eller konsekvensene av det tror jeg barn som vokser opp syntes øl og vin ++ virker spennende og der begynner det!
Har sett pappa full et to ganger, begge etter jeg var fyllt 20. Mamma har jeg ikke sett full, bare litt "blank i øya". Men dette har vært når vi har vært på samme fest.
De tok ofte en øl eller to / et glass vin til maten da vi var yngre, men aldri noe mer. Jeg tror deres naturlige omgang med alkohol har ført til mine egne holdninger til alkohol.
Jeg er også veldig glad i å dele en flaske god vin til maten, ta en drink eller to på byen når vi er ute og danser, men jeg drikker meg ALDRI full, og stopper med en gang det begynner å gå til hodet på meg.
Jeg synes ikke noen barn skal behøve å se foreldrene sine rusa, men gjerne bidra til en naturlig omgang med alkohol.
Anonym
10:56 16.03.2008
Jeg har sett begge fulle mange ganger.
Pappa var nok periodedranker, og mamma drakk sammen men han. oppleve det aldri som omsorgsvikt...rart for om jeg hadde stått utenfor ville jeg kanskje sagt det var det.
Men mine foreldre var verdens beste...foruten dette!! Jeg vokste opp med dette som endel av meg og det har gjort meg til den jeg er idag..og jeg tror jeg er blitt bra:-)
Men jeg ønsker ikke andre den erfaringen jeg fikk, samtidig som jeg er glad jeg er blitt det reflekterte mennesket jeg er idag.
Barn tåler de merkeligste, vanskeligste ting, men vi blir ulike fordi vi takler det ulikt utfra våre forutsetninger. hvem er egentlig disse løvetannbarna:-)
Anonym
21:18 19.03.2008
jeg så verken mamma eller pappa fulle før jeg var 16. mamma var alltid forsiktig med å drikke, ho drakk aldri på f-eks. julaften , der folk gjerne tar seg en øl eller litt vin. ho drakka aldri foran oss. pappa kunne ta seg en øl på brygga på sommeren, men jeg så han aldri full. er vel heller omvendt. har ikke tall på hvor mange ganger de har sett meg beruset, eller full. har heller ikke tall på hvor mange fester vi hadde i kjellern selv om de var hjemme..:P hehe. nå kan det heller hende at vi tar oss en øl sammen.
jeg kommer til å være forsiktig med alkohol foran mitt barn så lenge han er for ung til å drikke selv. men tror ikke det skader å se foreldrene kose seg med et glass vin eller en øl. da lærer de at det går an å nyte alkohol uten å måtte bli full=)
Tja har vel sett mamma full noen ganger fra jeg var ca 8 år. skjedde muligens en gang i året eller noe. Pappa har jeg bare sett full en gang i mitt liv og da var jeg 15, var fordi han hadde jobbet så mye og sovet/spist lite at to drinker gik rett til hode på han. hehe. Var faktisk ganske artig.
Ellers så vokste jeg opp med at de tok et eller to glass vin til maten når det var spesielle anledninger, og karnsje en drink på en lørdagskveld etter at vi alle ble store (over 10 år.) Men de ble aldri full eller brisen i sånne anlednigner da.
Jeg syntes de var flinke å lærte oss om alkohol på en grai måte slik at vi alle har et bra forhold til alkohol og måtehold.
3 av oss drikker omtrent aldri, og den fjerde av oss søsken drikker kansje mer en oss men ikke over normalt for å si det sånn.
Anonym
19:59 29.04.2008
Har aldri sett mine foreldre drikke alkohol.
Den første gangen tror j måtte vært etter at j hadde passert 30 år eller noe.
Og det var kun et glass vin til maten.
Så, nei; jeg har (heldigvis) ikke sett de fulle.Det tror j hadde føltes veldig skremmende som lita jente.
Jeg selv er måteholden, faktisk nesten avhold.Det har bare blitt sånn.
Har vel festet fra meg d værste kanskje.
Jeg tenker sånn at vi helst vil unngå alkohol i huset m små barn.Det er så mange barn som lider der ute - dessverre.
Anonym
11:29 12.05.2008
Jeg har sett min mamma og stefar fulle alt for mange ganger. En periode hadde nok min stefar alkoholproblemer også. Vi har en familiebedrift med kiosk ol, og da min stefar var inne i sin drikkeperiode, var det jeg (som da var 12 år) som måtte åpne butikken og passe på til han fant det for godt å stå opp. Mamma hadde på det tidspunktet en jobb utenom som hun gikk på kl 7 om morgenen, og da vekket un meg så vi kunne åpne kl. 9.
Ja, mener det har vært omsorgsvikt her, men idag når jeg kikker tilbake, vokste jeg noe veldig på det. Har 2 mindre søsken som jeg måtte passe på fikk seg mat, og ei eldre som flytta ut så snart hun kunne. Idag er min stefar veldig syk, og har moderat kontakt med han, og kan ikke snakke stygt om ham til mine mindre søsken, siden det er deres far det er snakk om.
Selv smakte jeg ikke alkohol før jeg var 17 år, fordi jeg var redd for virkningen av den, og til dags dato er jeg ikke den som MÅ drikke hver helg. Drikker når jeg har lyst på det, og lar vær når jeg ikke vil.
Hvordan det skal bli når min sønn blir eldre, har jeg ikke noe fasit på, men håper jeg kan lære ham verdier som er viktige og lære han å bli selvstendig og tenke selv.
Joda,,har det...festa mye ilag me min mamma før jeg blei gravid...
Anonym
11:24 13.05.2008
de var nok ikke fulle, men litt "gladere" enn vanlig kansje :)
dette opplevde jeg flere ganger under oppveksten min.. de hadde også sammenkomster med alkohol i samme hus som jeg og søsteren min sov.
Vi synes begge dette bare var morsomt og har ikke tatt noen skade av å se at mamma og pappa kan drikke alkohol og kose seg UTEN å bli ubehagelig fulle!
Anonym
22:14 15.07.2008
Såg pappa full et par ganger ja, og var innom på festen hos naboene når han satt der å drakk. Men så var han på nippet til å bli alkoholiker en stund og ble brudd mellom han og mamma. Siste tiden de var sammen drakk han en del ja.
Kan ikke akkurat si at eg har blitt prega av detta i seinare tid.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem